In detail: de nieuwe BMW M 1000 RR (2021)
Inclusief specificaties en prijzen
Het eerste M model van BMW Motorrad is een feit: maak kennis met de nieuwe BMW M 1000 RR met technologie van de BMW motorfietsen uit het World Superbike Championship. Een indrukwekkende machine.
Diverse updates
Aan de basis van de BMW M 1000 RR staat de BMW S 1000 RR superbike. Het eerste M model van BMW Motorrad omvat talrijke upgrades voor motor, rijwielgedeelte, design en remsysteem die regelrecht stammen uit de racerij.
Meer vermogen
De vloeistofgekoelde viercilinder-in-lijn motor levert nu een maximumvermogen van 156 kW (212 pk) bij 14.500 toeren per minuut. Het rijklaargewicht bedraagt 192 kilogram. Dat is 4 kW (5 pk) meer dan de BMW S 1000 RR en 3,7 kilogram minder gewicht, onder meer dankzij de toepassing van Carbon wielen.
Indrukwekkende prestaties
Met deze waarden is de BMW M 1000 RR de krachtigste en snelste voor weggebruik geschikte motorfiets van BMW Motorrad. Mede dankzij een hoog koppel van 113 Nm bij 11.000 toeren per minuut accelereert de superbike motorfiets in 3,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 306 km/u.
Technologieën uit de racerij
BMW Motorrad heeft hoogwaardige componenten gebruikt en talrijke uit de racerij stammende technologieën toegepast. Dat zijn bijvoorbeeld gesmede zuigers van Mahle met twee zuigerringen, aangepaste verbrandingskamers, titanium uitlaatkleppen en een naar 13,5 : 1 verhoogde compressie.
Lichtere titanium drijfstangen
Het motorblok is voorzien van 85 gram lichtere titanium drijfstangen van Pankl, slankere en 6 procent lichtere tuimelaars, gefreesde inlaatpoorten, geoptimaliseerde nokkenassen met BMW ShiftCam technologie en een aangepast inlaatspruitstuk met kortere aanzuigbuizen.
Lichter uitlaatsysteem
Het 3.657 gram lichtere uitlaatsysteem is gemaakt van titanium. De nieuwe M 1000 RR motor is zelfs nog koppelrijker dan de S 1000 RR en dan vooral tussen 6.000 en het maximale toerental van 15.100 toeren per minuut (500 toeren meer dan de S 1000 RR).
Carbon winglets
De aerodynamische eigenschappen speelden een beslissende rol in het ontwikkelingswerk voor de BMW M 1000 RR. Om die reden heeft de machine winglets van carbon aan de voorzijde. Deze zijn aan de hand van intensief testen op het circuit en in de windtunnel van BMW Group ontwikkeld. Ze zorgen voor extra druk op het voorwiel.
Dat onderdrukt bij hard accelereren de neiging tot wheelies en zorgt ervoor dat de traction control minder vermogen hoeft terug te nemen, waardoor meer kracht kan worden omgezet in acceleratie. Het effect van de winglets is ook merkbaar in bochten en bij remmen. De extra neerwaartse druk maakt later remmen mogelijk en bochten zijn stabieler te nemen.
Aluminium brugframe
Het rijwielgedeelte van de nieuwe BMW M 1000 RR is gebaseerd op het aluminium brugframe van de S 1000 RR. De M 1000 RR heeft een geoptimaliseerde upside-down voorvork en een aangepaste centrale schokdemperunit achter met een blauw veerelement en Full Floater Pro kinematica.
Rijmodi
Het rijwielgedeelte is primair ontworpen voor het circuit, maar overtuigt ook op de openbare weg, doordat speciale aandacht is geschonken aan optimale stuureigenschappen, remgedrag, anti-slidingkarakter en het best mogelijke gevoel van de rijder met voor- en achterwiel.
Met de rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race en Race Pro1-3, de nieuwste generatie Dynamic Traction Control (DTC) en de DTC wheelie functie kan de rijder de rijkarakteristiek zelf bepalen.
De gasreactie kent twee standen en met de Race Pro modus is de mate van motorrem in drie standen in te stellen. De BMW M 1000 RR biedt verder de Schakelassistent Pro, Launch Control, Hill Start Control Pro en Pit Lane-Limiter.
M remsysteem
Net als de automobielen van BMW M GmbH heeft ook de M 1000 RR een M remsysteem. Hierin is de ervaring verwerkt die BMW Motorrad heeft opgedaan in het World Superbike Championship. Het systeem staat garant voor hoge remkracht met maximale controle en minimale kans op fading. De M remklauwen zijn blauw geanodiseerd en voorzien van een M logo. De M carbon wielen zijn andere hightech componenten voor maximale prestaties op het circuit en de openbare weg.
TFT display
Het instrumentarium heeft hetzelfde TFT display als de S 1000 RR maar dan met een specifieke M animatie. Met de optionele uitrusting M Competition Package kunnen na invoering van een activatiecode gegevens worden uitgelezen voor de M GPS laptimer en M GPS data logger (Originele BMW Motorrad Accessoires) via de OBD interface van het instrumentarium.
Kleuren
Het kleurenschema van de M 1000 RR stamt van de superbikeracer van BMW Motorrad. Het betreft combinatie van witte unilak en de M Motorsport kleuren lichtblauw, donkerblauw en rood. Andere optische features zijn motorcovers in graniet grijs en een zwarte afdekking van de tankvulopening.
M 1000 RR met M Competition Package
Voor degenen die nog meer wensen is er het M Competition Package met M gefreesde onderdelen, M carbon componenten, een zilverkleurige 220 gram lichtere swingarm en een onderhoudsvrije DLC gecoate M Endurance aandrijfketting. Bij dit pakket hoort ook de sportieve afdekking over het passagiersgedeelte van het zadel.
Prijskaartje
Per direct kunnen geïnteresseerden na een aanbetaling van 1.000 euro alvast een pre-order plaatsen op de BMW M 1000 RR met M Competition Package. Hiermee is men als één van de eersten verzekerd van een productieplaats. De BMW M 1000 RR komt eind Q1, begin Q2 2021 beschikbaar in Nederland. Het prijskaartje bedraagt 39.380 euro.