achtergrondafbeelding

Honda Transalp keert terug

XL750 als ultieme allround-motorfiets van Honda

9 nov 2022, 16:51  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Van 1986 dateert de eerste generatie Honda Transalp en de tot dusver laatste versie stamt van 2008. Na jaren afwezigheid pakt Honda de scepter weer op met de XL750 Transalp voorzien van de modernste technologie en elektronische aansturing.

De nieuwe Honda Transalp nestelt zich tussen de CB500X en de CRF1100 Africa Twin. In tegenstelling tot de oerversie uit ’86 heeft hij geen V-twin motorblok maar een staande twin met 67,5 kW (93 pk) vermogen bij 9.500 t/min en 75 Nm koppel bij 7.250 t/min. Er komt ook een minder krachtige 35 kW versie die geschikt is voor rijbewijs A2.

Originele Honda Transalp

Honda introduceerde de originele transalp in 1986 met een 583 cc V-twin motorblok. De eerste versie stond bekend als een soepele, comfortabele alleskunner die ook ruwer terrein de baas kon dankzij de ophanging met lange veerweg. In 2000 groeide de motorinhoud tot 647 cc. De laatste versie, die uitkwam in 2008, had 680 cc en beschikte over benzine-injectie.

Na jaren afwezigheid beleeft de Transalp zijn terugkeer. Er is ook steeds meer vraag naar middelzware allroaders als meer betaalbaar alternatief voor de dikke giganten van meer dan 1.000 cc en vermogens van superbike niveau. Honda speelt hier ongetwijfeld op in met de nieuwe XL750 Transalp.

Lees ook: Suzuki onthult V-Strom 800DE

Zelfde motorblok als in Honda CB750 Hornet

De nieuwe Transalp heeft een staande twin van 755 cc. Het is hetzelfde blok als in de nieuwe CB750 Hornet naked bike. De tweecilinder heeft een 270 graden krukas waardoor hij klinkt als een V-twin. Verder kun je kiezen uit vier rijmodi (Sport, Rain, Gravel en Standard). De intensiteit van traction control, abs, motorrem en motorvermogen zijn ook afzonderlijk instelbaar via Honda Selectable Torque Control (HSTC). Daarin is ook wheeliecontrol geïntegreerd.

Grote wielen en lange veerwegen

De upside-down voorvork en achterdemper van Showa zorgen voor vering en demping van het grote 21-inch voorwiel en 18-inch achterwiel. De veerweg voor is 200 mm en achter 190 mm. De maten van deze wielen maken duidelijk dat de nieuwe Transalp mede op offroad-gebruik is gericht. Dat tekent zich ook af in de zithoogte van 850 mm, die optioneel is te verlagen naar 820 mm.

Kleurendisplay en led-verlichting

Je kijkt als berijder op een moderne cockpit met een 5-inch kleurendisplay. De verlichting rondom bestaat uit led. Bijzonder is de Honda Smartphone Voice control waarmee je dus met gesproken commando’s functies kunt aansturen. Mits je helm natuurlijk is voorzien van een daarvoor geschikte headset van Honda.

23YM HONDA TRANSALP

Opties en accessoires

Honda biedt nog talrijke opties en accessoires. Zo kun je onder meer een quickshifter aanvinken en harde of zachte zijkoffers. Er is te kiezen uit Touring Pack, Urban Pack, Rally Pack en Comfort Pack. De prijs van de Honda XL750 Transalp volgt nog. De levering start begin 2023.

 

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen