Honda NR750: vraagprijs 150.000 dollar
Waarom je dit zou moeten neertellen voor een motor uit 1992
Check! Deze Honda NR750 heeft slechts 5 km op de teller. Check ! Er zijn maar 300 exemplaren gebouwd. Check! De enige motor met ovale zuigers.
Inderdaad, je leest het goed. Ovale zuigers! De Honda NR750 is echt een technologisch hoogstandje. De enige motorfiets ter wereld met vier ovale zuigers, in V-vorm opgesteld, acht kleppen per cilinder en twee drijfstangen per zuiger. Geproduceerd in 1991 en 1992, omdat Honda met deze motor wilde deelnemen aan het Wereldkampioenschap Superbike. Dat kon alleen met racers die waren gebaseerd op straatversies.
Honda NR750 destijds 150.000 gulden
De straatversie van de Honda NR750 kostte in Nederland destijds 150.000 gulden. De kopers stonden niet bepaald in de rij. Ook in andere landen niet. De motor werd in beperkte oplage van 500 stuks alleen op bestelling gebouwd. Uiteindelijk zijn er zo’n 300 stuks in elkaar gezet.
Uniek exemplaar
Het exemplaar dat je hier ziet en dat wordt aangeboden bij Iconic Motorbike Auctions in Californië is in feite nog nieuw. 5 km staat er slechts op de teller en die zijn waarschijnlijk duwend gemaakt. De accu is immers nimmer gevuld met het meegeleverde accuzuur. Dus in elk geval is de motor niet met deze accu gestart. Afgaande op de foto’s kun je al zien dat de NR750 in showroomstaat verkeert.
Nazaat van Honda 500 cc wegracer
Honda startte al met ovale zuigers in 1979. De Japanse motorproducent presenteerde toen een viertaktracer voor de 500 cc wegrace. Die klasse werd toen al volledig gedomineerd door tweetaktracers. Honda geloofde volop in de kracht van viertakt. Om echter het benodigde vermogen uit een cilinderinhoud van 500 cc te halen, waren zeer hoge toerentallen nodig. Dat lukte alleen met kleine zuigers en kleppen, zoals bijvoorbeeld in een V8. Honda vond de oplossing in een V4 met ovale zuigers en acht kleppen per cilinder en dat blok werd gepresenteerd in de Honda NR500 wegracer.
15.000 toeren!
De NR500 kon 15.000 toeren maken. De verwachtingen waren hooggespannen, maar het mislukte volledig. Er waren vaak technische problemen. Slechts een enkele keer lukte het Honda om zich te kwalificeren voor een race, maar meestal viel de motor daarna toch uit. Nooit zijn er WK-punten gehaald, waarna het project in 1982 is afgeblazen en Honda alsnog koos voor tweetakt met de presentatie van de NS500.
Technische problemen
Opgegeven is echter bij Honda geen optie. Een racer met ovale zuigers is in 1987 toch weer het circuit op gestuurd en wel in de 24 uurs van Le Mans. Dat was de NR750 racer, maar hij haalde de eindstreep niet door een gebroken drijfstangbout. Het avontuur in Le Mans was wel de opmaat naar deelname aan het WK Superbike met de NR750 en daarvoor was dus wel productie van een straatversie vereist.
Vooruitstrevende techniek
Voor 150.000 gulden kreeg je een nagenoeg geheel met de hand gebouwde motor met tal van technische hoogstandjes. Dat waren onder meer de voor toen bijzondere enkelvoudige achterbrug, elektronische brandstofinjectie, volledig instelbare demping en gebruik van carbon voor de kuip en andere componenten. Allemaal om het gewicht zo laag mogelijk te krijgen (222 kg droog). Het blok zou 150 pk leveren maar dat werden er in de productieversie uiteindelijk 125.
Mythe maakt Honda NR750 iconisch
Deelname aan het WK Superbike is er niet van gekomen. Uiteindelijk bleek het vermogen niet voldoende en de machine was ook te zwaar. De Honda NR750 is wel 100 procent geslaagd als iconische motor door het mythische verhaal achter deze straatmachine. Van een fabrikant met een diepgaand en welhaast heilig geloof in viertaktracers. Dat maakt deze motor uit 1992 waardevol. Trouwens: tweetakt heeft het uiteindelijk toch afgelegd tegen viertakt. In de wegrace is viertakt nu de norm, maar niet met ovale zuigers, wel ronde. En Honda draait met de viertakracers vol gas mee in de wereldtop.