achtergrondafbeelding

Honda motorfiets met V3-blok

Smal van bouw en krachtig door elektrische compressor

21 dec 2024, 16:10  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Een motorblok met driecilinders in V-opstelling is bijzonder. Honda werkt eraan en is ook van plan om deze V3 op de markt te brengen. Waarom?

Driecilinder motoren zie je bij onder meer Triumph, Yamaha en Benelli. De bouw is smaller dan een blok met vier cilinders naast elkaar en een driecilinder reageert soepeler op het gas dan een tweecilinder motor. Honda kiest echter voor een V3. Die staat in de lengterichting in het frame. Met tweecilinders aan de voorzijde en een cilinder achter onder een hoek van 75 graden.

75 graden V3

De watergekoelde 75-graden V3-motor wordt nieuw ontwikkeld voor motorfietsen met een grotere cilinderinhoud en is ontworpen om uiterst slank en compact te zijn. Het is uitgerust met ’s werelds eerste elektrische compressor voor motorfietsen, die de compressie van de inlaatlucht onafhankelijk van het motortoerental kan regelen.

Elektrische compressor

Die elektrische compressor zorgt volgens Honda voor een sterke reactie op het gas en ook veel koppel bij lage toerentallen. Bovendien biedt de elektrische compressor een hoge mate van vrijheid bij de indeling van alle componenten binnen de beperkte ruimte op een motorfiets en zorgt het voor een efficiënte centralisatie van de massa. Daarnaast is er geen intercooler nodig.

Alternatief voor motoren met grote cilinderinhoud

Honda beschouwt de ontwikkeling van deze V3-motor als een nieuwe uitdaging op het gebied van verbrandingsmotoren. Het doel is om motorrijders nog meer te laten genieten van het rijden en het bezitten van een motorfiets. Honda is van plan de nieuwe V3-motor in de toekomst aan te bieden als alternatief voor modellen met een grotere cilinderinhoud.

Honda CX 500 Turb0

Honda had in de jaren tachtig ook al een motorfiets met turbo. Dat was de CX 500 Turbo met een V2 van 500cc, die dankzij die turbo 100 pk leverde. Destijds was het een zeer vooruitstrevende motor die bovendien voorzien was van elektronische brandstofinjectie. Het nadeel was het turbogat en het bij hogere toerentallen wel erg abrupt inkomen van het koppel. Dat lijkt ondervangen te worden met een elektrische compressor.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen