De Honda Monkey is terug!
Iconische en hartveroverende mini-motor
De Honda Monkey zag het levenslicht in 1961. Aanvankelijk was -ie- bedoeld als kindermotor voor een pretpark in Tokyo. Hij bleek zo populair dat Honda met een versie voor de openbare weg kwam met inklapbaar stuur en 5-inch ballonbanden. In 1963 startte de export naar Amerika en Europa.
Monkey met hoog aaibaarheidsgehalte
De populariteit van de Honda Monkey is te danken aan een hoog aaibaarheidsgehalte en praktische kantjes. Mensen die niets ophadden met een motorfiets vielen voor zijn schattige design, kleine afmetingen en ultralage gewicht. Iedereen kon ermee overweg. In 1970 introduceerde Honda een afneembare voorvork, zodat de mini-motor in de kofferbak van een auto paste. Vooral Amerikanen met dikke SUV’s namen hem mee voor gebruik in drukke steden.
LEES OOK: Honda bouwt zelfrijdende motorfiets
Terugkeer met 125 cc blok
De oorspronkelijke Honda Monkey had een blokje van 49 cc cilinderinhoud, dat ook werd geleverd in de bromfietsmodellen C50 Cup en SS50. Bij de revival krijgt de Monkey een blok van 125 cc. De eencilinder levert circa 11 pk en nipt van de benzine. Het gemiddelde verbruik komt uit op 1 : 67. De lilliputter-motor weegt 107 kg, heeft een wielbasis van slechts 1.155 millimeter en een zithoogte van 775 millimeter.
Het uiterlijk is klassiek, maar de techniek is van deze tijd. Dat blijkt onder meer uit de standaard led-verlichting, ABS en de digitale klokken. De Monkey heeft vier versnellingen en de banden zijn een tikkeltje forser dan bij de oerversie. Ze hebben nu een maat van 12-inch. Honda doet nog geen mededeling over prijs of levering.