Honda komt met elektronische koppeling voor motorfietsen
Ook achteraf te monteren op aantal modellen van Honda
Honda levert al een automatische transmissie als optie voor een aantal van zijn motorfietsen. Nu lanceert het merk een elektronische koppeling. Hoe werkt dat?
Het gaat om een zogenaamde E-Clutch. Die bedient met een elektromotor de koppeling. Zowel bij het vanuit stilstand wegrijden, bij het schakelen en het tot stilstand afremmen. Dat doet de al langer leverbare automatische Honda DCT-versnellingsbak toch ook? Ja zeker, maar de E-Clutch is ook mogelijk op een Honda motorfiets met normale voetschakeling.
E-Clutch gaat verder dan quickschifter
Natuurlijk ken je al een automatisch bediende koppeling bij motorfietsen met quickshifter. Dan is inknijpen van de koppelingshendel ook niet nodig tijdens op- en terugschakelen. Bij de E-Clutch hoef je ook bij stilstand niet handmatig te ontkoppelen, dit systeem doet dat dan voor je. Net zoals dat gebeurt bij een automaat. Alleen blijf je op de motor met E-Clutch wel zelf schakelen met het gebruikelijke voetpedaal.
Wereldprimeur
Het systeem is ‘s werelds eerste automatische koppelingssysteem voor versnellingsbakken van motorfietsen. De Honda E-Clutch maakt gebruik van elektronica voor een ogenblikkelijke en fijngevoelige koppelingscontrole. Honda hierover: “Zo geniet je van optimale prestaties in situaties waarin de aandrijfkracht verandert, zoals bij starten, stoppen en schakelen. Bovendien verloopt starten en schakelen soepeler dan met een handmatige, door de rijder bediende koppeling.”
Handmatige bediening blijft mogelijk
De koppeling kun je desgewenst ook op een conventionele, manuele manier bedienen met de koppelingshendel aan het stuur. Dat maakt het systeem toegankelijk voor vele verschillende rijders die zich, ongeacht hun ervaringsniveau of vaardigheden, volop kunnen focussen op het rijplezier met verhoogd comfort.
Ook achteraf montage
Het lichtgewicht, compacte systeem kan ook geïnstalleerd worden met slechts minimale aanpassingen op reeds bestaande motoren. Honda heeft gaandeweg het doel de E-Clutch te integreren op zijn FUN-motoren