Honda introduceert nieuwe toermotor NT1100
Nieuw model als beoogd opvolger van Pan European en Deauville
Honda introduceert de NT1100. Het is een meer op toeren gerichte afgeleide van de CRF1100L Africa Twin. Het nieuwe model komt begin 2022 op de markt.
De Honda NT1100 is minder ruig dan de Africa Twin en biedt een lagere zitpositie van 820 mm. Een motorfiets die meer is gericht op comfort en gebruiksvriendelijkheid. De ideale metgezel voor wie hem wil gebruiken voor woon-werkverkeer, lange vakantiereizen met bagage. Twee smalle zijkoffers (32 en 33 liter) zijn standaard en optioneel is er een topkoffer (50 liter).
Honda NT1100 als traditionele toermotor
Volgens projectleider Koji Kiyona van Honda is de NT1100 bedoeld voor rijders die een meer traditionele toermotor zoeken en geen adventure bike. “Zo genoten onze Pan European en Deauville jarenlang van een grote en erg trouwe aanhang. Tijdens het ontwerpen hebben we dan ook de liefhebbers van dit type motorfiets voor ogen gehad: een brede groep traditionele toermotorrijders.”
Zelfde blok als Africa Twin
De Honda NT1100 heeft hetzelfde paralleltwin blok als de Africa Twin met een topvermogen van 75 kW (103 pk) en een maximaal koppel van 104 Nm. De motorkarakteristiek is gericht op souplesse bij lage toerentallen en een ‘vol’ motorgeluid. Met volle tank van 20 liter is volgens Honda tot aan 400 kilometer te rijden.
Uitgebreide elektronische hulp
De motor heeft een relatief korte wielbasis, waardoor hij wendbaar is. Een robuust stalen wiegframe draagt bij aan stabiliteit. De voorvork is van Showa met 43 mm vorkpoten en achter is er een enkelvoudige schokdemper. Alles is gericht op makkelijke handling. De Honda NT1100 biedt daarbij elektronische hulp in de vorm van drievoudig instelbare tractie controle en wheelie control en drie rijmodi, plus zelf instelbare user modi.
Aandacht voor comfort
Veel aandacht is gegeven aan windbescherming en comfort. Het windscherm is in hoogte en hoek op vijf manieren instelbaar en voorzien van winddeflectoren boven en onder. Zijkoffers, handvatverwarming en cruise control zijn standaard. Een 6,5-inch kleurendisplay met Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth informeert de rijder.
DCT-transmissie optie
Net als bij de Africa Twin is optioneel de DCT-transmissie van Honda met dubbele koppeling beschikbaar. In dit geval een versie met keuze uit drie schakelprogramma’s. Stand 1 is gericht op efficiëntie dus schakelen bij lage toeren, stand 2 wisselt van versnelling bij hogere toeren en stand 3 is de meest agressieve waarbij de motor flink op toeren wordt gehouden.
De Honda NT1100 zal naar verwachting begin 2022 in Nederland op de markt komen. De Nederlandse vanafprijs begint bij 16.399 euro voor de handgeschakelde versie en 17.599 euro voor de DCT-variant.