achtergrondafbeelding

Honda CRF450R 2021 heeft diverse nieuwe componenten

Flinke gewichtsbesparing gerealiseerd

16 jul 2020, 8:54  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Honda heeft diverse onderdelen van de CRF450R vervangen voor nieuwe componenten. Het frame en de achterbrug zijn nieuw, evenals de ophanging. Volgens Honda resulteert dat in een gewichtsbesparing en een beter bochtengedrag. Daarnaast is het bodywork nog compacter en het zadel smaller.

De aanpassingen aan de motor

De motor is hertekend aan de inlaat- en uitlaatzijde (die nu weer een enkelvoudig spruitstuk heeft) voor een milder motorkarakter in het middengebied. Tegelijkertijd is de decompressor verplaatst, is het volume van de airbox verhoogd en is het gasklephuis opnieuw ontworpen, net als de uitlaatkanalen.

Spruitstuk

Het spruitstuk is ook nieuw, terwijl een enkele demper het eerder gebruikte dubbele uitlaatdempersysteem vervangt. Tot slot zorgt een hydraulisch bediende koppeling voor een soepelere werking van de hendel en minder vermoeidheid bij de berijder.

Kenmerken

De CRF450R biedt voor 2021 een lange lijst van verbeteringen. Om te beginnen is er 2 kilogram gewonnen op het frame en het subframe. Vervolgens werd er grondig gewerkt aan het afstellen van de stijfheid van het frame en de achterbrug, aan een nieuwe geometrie – voor meer responsieve stuureigenschappen – aan een grotere grondspeling en aan veranderingen in de ophanging.

Magnesiumkopdeksel

De gewichtsvermindering is gericht op de compactere brandstofpomp en de magnesiumkopdeksel, terwijl nieuwe, lichtere en dunnere kunststoffen het voor de rijder gemakkelijker maken om zich te verplaatsen. Daarbij hoort ook een zadel dat dunner en smaller is achteraan. Tot slot zijn er nieuwe graphics toegepast.

Technische gegevens CRF450R 2021 (Type ED)

Motor

Blok 4-takt, monocilinder vloeistofgekoeld

Cilinderinhoud 449,7 cc

Boring x slag 96 x 62,1 mm

Compressieverhouding 13,5 tot 1

Max. vermogen NB

Max. koppel NB

Olie-capaciteit 1,25 liter

Voeding

Carburatie Elektronische injectie PGM-FI

Brandstofcapaciteit 6,3 liter

Elektrisch systeem

Ontsteking Digitale ontsteking met elektronische voorontsteking

Starten Elektrische starter

Transmissie

Koppeling multiplaat koppeling

Aantal versnellingen 5

Eindoverbrenging ketting

Rijwielgedeelte

Frame Aluminium Twin Spar wiegframe

Afmetingen (LxBxH) 2.182 x 827 x 1.267 mm

Wielbasis 1.481 mm

Balhoofdhoek 27°1′.

Naloop 114 mm

Zithoogte 965 mm

Grondspeling 336 mm

Gewicht 110,6 kg rijklaar

Ophanging

Vooraan ø 49 mm Showa omgekeerde veervork, instelbaar in ingaande en uitgaande demping. Veerweg 310 mm

Achteraan Type Pro-Link met Showa monoshock, instelbaar in voorbelasting, ingaande en uitgaande demping. Veerweg NB

Wielen

Velgen aluminium draadspaak velgen

Voorwiel 21 x 1,60

Achterwiel 19 x 2.15

Voorbanden 80/100-21 51M Dunlop MX33F

Achterbanden 120/80-19 63M Dunlop MX33

Remmen

Voorrem Enkele schijf ø 260 mm met dubbele zuigerremklauw en gesinterde remblokken

Achterrem Enkelvoudige schijf ø 240 mm met enkelvoudige zuigerremklauw en gesinterde remblokken

Share Tweet Share Share E-Mail