Honda CBR1000RR-R Fireblade SP vs. British Superbike
Hoe snel is de productiefiets?
Een interessante test: zit er veel snelheidsverschil tussen een Honda CBR1000RR-R Fireblade SP en de British Superbike-versie van dezelfde Fireblade SP? Het Honda Racing UK British Superbike Team stuurde Glenn Irwin het circuit van Oulton Park op. Het verschil is opmerkelijk klein.
Verschillen tussen racer en straatmachine
De Honda CBR1000RR-R Fireblade SP en zijn British Superbike-tegenhanger hebben veel met elkaar gemeen. De Superbike-machine wordt volgens serievoorschriften ontwikkeld op basis van de gehomologeerde productiemachine. Ze delen veel kerncomponenten, zoals chassis en motor, maar er zijn natuurlijk verschillen met de racemachine die puur voor BSB-competitie is ontworpen. Zo heeft de raceversie een andere ECU, een gewijzigde transmissie, een minimumgewicht van 168 kilogram en de viercilinder mag meer toeren maken.
Ze stonden wel op slicks
Voor deze test zijn zowel de standaard CBR1000RR-R Fireblade SP als de Honda Racing UK BSB British Superbike op Pirelli Diablo Racing-slicks gezet. Hoe snel zijn beide motoren op het 4,33 kilometer lange International Circuit. In de laatste ronde van een serie van zes ronden zette Glenn een rondetijd neer van 1’39.054 op de productie CBR1000RR-R Fireblade SP, slechts 2,872 seconden verschil ten opzichte van de snellere British Superbike Fireblade.
Dit is nog veel indrukwekkender
Verbazingwekkend genoeg zou Glenn’s tijd op de standaard CBR1000RR-R Fireblade SP – nog steeds uitgerust met spiegels en alle toebehoren rechtstreeks uit de showroom – hem op de elfde rij hebben gekwalificeerd voor de BSB Superstock Race op Oulton Park Circuit bij de seizoensopener van 2021. En dat is misschien nog wel het meest indrukwekkend.