achtergrondafbeelding

Honda CB 750 Four, de motorfiets die alles veranderde

Grondlegger van de superbike ziet Abraham

15 mei 2019, 13:00  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

De Honda CB 750 Four zette de motorwereld op zijn kop. Het was de eerste viercilinder van 750 cc in serieproductie. Alom beschouwd als de grondlegger van een genre dat we nu kennen als superbike. 50 jaar geleden kwam hij uit, in 1969 met 69 pk en daaraan kon toen geen enkele motorfiets tippen.

Vijftig jaar geleden, in het voorjaar van 1969, schitterde de Honda CB 750 Four in de showroom. Een sensatie! Nooit eerder was een viercilinder motorfiets in productie genomen die je gewoon met kenteken kon kopen en gebruiken op de openbare weg. Die nauwelijks duurder was dan andere 2- en 3-cilinder machines van 750 cc. Met een vermogen dat voor toen ongekend hoog was: 69 pk, precies 1 meer dan de toen krachtigste Harley-Davidson 1300.

Revolutie in motormarkt

Het was ook de eerste motorfiets voor de straat met een schijfrem in het voorwiel en een elektrische starter. Hij kreeg direct wereldwijd de bijnaam ‘superbike’ en daarmee was een nieuw genre geboren. Kawasaki volgde enkele jaren later met de viercilinder Z1 900 en Suzuki met zijn GS 1000. Het betekende een genadeklap voor de Britse motorfietsindustrie, die de ooit torenhoge verkopen al jaren zag minderen door de opkomst van Japanse producenten. Japanse merken namen door betere en innovatieve techniek de leiding en drukten de Britten van de markt. In tien jaar tijd was er niets meer over en dat door een Honda die in slechts zes maanden van tekentafel naar prototype ging. Alleen Triumph heeft een succesvolle comeback gemaakt en Norton is ook sinds enkele jaren weer op kleine schaal actief.

Motorfiets van de Eeuw

De Honda CB 750 Four volgde op een behoorlijk succesvolle raceperiode voor het Japanse merk. In 1967 werd bijvoorbeeld de vijfde GP-titel op rij gescoord met viertaktracers met vier-, vijf- en zelfs zescilinder blokken, zoals de 250 cc RC 116 250-6. Terwijl de Britten tot dan in titels grossierden met 1 en 2 cilinders. Het idee van meer cilinders is dus doorgetrokken naar motorfietsen voor de straat. Het was Soichiro Honda zelf die de oorspronkelijke introductie, gepland voor 1968, uitstelde om de schijfrem mogelijk te maken. Die moest eerst uit en te na worden getest en zo kwam de CB 750 Four dus in 1969 op de markt. De eerste rolde 15 maart dat jaar van de productielijn. Begin jaren tachtig rolde de laatste van de band en waren er enkele honderdduizenden geproduceerd. De CB 750 Four is uitgeroepen tot ‘Motorfiets van de Eeuw’.

Share Tweet Share Share E-Mail