achtergrondafbeelding
Brussels Motor Show 2019 – Honda

Honda: al 100.000 motorfietsen met DCT verkocht

De derde generatie DCT heeft al 7 versnellingen

29 okt 2019, 13:40  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Honda heeft al ruim 100.000 DCT motorfietsen in Europa verkocht sinds het systeem zijn intrede deed op de VFR1200F in 2009. Als bewijs van de populariteit: in het voorbije financiële jaar werden 48% DCT-motoren verkocht op modellen waarop het systeem als optie beschikbaar is.

Dual Clutch Transmission

Het DCT-systeem van Honda is te vinden op diverse modellen, denk bijvoorbeeld aan de Gold Wing GL1800, NC750X, VFR1200X, VFR1200F, Africa Twin, NM4, NC750S, Integra, CTX700 en  CTX700N. DCT staat voor Dual Clutch Transmission en is een geautomatiseerd koppelings- en versnellingssysteem. Honda: “DCT laat de rijder focussen op acceleraties, bochten en remmen zonder dat hij zich hoeft te bekommeren om het schakelen.” De rijder kan kiezen tussen een handmatige en automatische modus.

Voor het eerst 7 versnellingen

Op Honda’s nieuwe Gold Wind installeert Honda de derde generatie van het DCT-systeem. Dit systeem heeft voor het eerst 7 versnellingen, speciaal gericht op het cruisen over lange afstand. Het nieuwe systeem schakelt sneller en is lichter dan de vijfversnellingsbak van het vorige model. Het systeem gebruikt twee koppelingen, een voor start, 1e, 3e, 5e en 7e versnelling en de andere voor de 2e, 4e en 6e versnelling.

Zo werkt het

Elke koppeling is onafhankelijk gecontroleerd door een eigen elektro hydraulisch circuit. Als er van versnelling veranderd wordt, kiest het systeem de volgende versnelling die gebruikt zal worden. De eerste koppeling wordt dan elektronisch losgekoppeld op hetzelfde moment waarop de tweede koppeling aangrijpt. Voordeel: je kunt de motor niet laten afslaan bij vertrek. Dempende rubbers op beide einden van de schakelvorken verminderen het schakelgeluid drastisch. Een veerdemper tussen de koppeling en de hoofdas zorgt er verder voor dat het schakelgedrag bijzonder soepel verloopt.

Share Tweet Share Share E-Mail