Het gevoel van Dakar 2016 krijg je bij Honda
Dankzij avontuurlijke nieuwe allroader Africa Twin
In de jaren tachtig heeft Honda diverse keren Parijs-Dakar gewonnen: met een motorfiets! Het succes leidde tot de introductie van de Africa Twin in 1988. Nu Dakar 2016 aan de gang is rolt de Japanse producent een machine de showrooms in, waarin het DNA van de monsterrace tot in detail is doorgetrokken.
Hoog op de wielen, lange veerwegen en een cockpit die haast boven je uittorent. Het zijn enkele kenmerken van motoren die aan de Dakarrace in Zuid-Amerika meedoen. Het concept heeft in de jaren tachtig zijn contouren gekregen. Toen Dakar nog Parijs-Dakar heette en onverschrokken die-hards in krap drie weken tijd van de Franse hoofdstad naar de Senegalese hoofdstad in Afrika reden. Coureur Cyril Neveu won in 1986 en 1987 met een Honda, de NXR750V.
Uit die tijd stamt de Honda Africa Twin. In 1988 heeft Honda dit model op de markt gebracht, met een tweecilinder blok van 57 pk. Nu de belangstelling voor allroadmotoren hypet komen de Japanners met de CRF1000L Africa Twin. Extremer van lijn dan de oerversie, dus ook met een soort gestapelde en dus hoge cockpit, en met een flink wat meer vermogen. Het tweecilinderblok van 1.000 cc levert 70 kW (93,9 pk).
Zand of asfalt? Allebei natuurlijk
De nieuwe Africa Twin is geknipt voor het avontuur. Met een paar noppenbanden een lange tocht door de woestenij, hij is er geschikt voor. Een dagelijkse forensenrit tussen werk en huis, ook daarvoor is het een ideale machine dankzij de hoge zitpositie en prima controle. Of toch liever op vakantie naar de Alpen om daar een reeks passen te pakken, je zult ervan genieten en Honda levert een set stoere zijkoffers en een grote topkoffer voor al je bagage. De tank heeft een op lange afstanden gerichte inhoud van 18,8 liter.
Automatisch schakelen
De Africa Twin is ook bijzonder door de optionele DCT-versnellingsbak. Die schakelt automatisch of op commando van schakelaars op het stuur. En doordat Honda een dubbele koppeling toepast wisselt hij bliksemsnel van versnelling. Uniek ook, want Honda is het enige merk dat een dergelijke transmissie biedt. Eerst als primeur geïntroduceerd op de VFR1200F, later op lichtere motoren zoals de NC700X en NC750X.
Volgens Honda kiest bijna de helft van de kopers voor de DCT-automaat. Bij de CFR1000LA (A voor automaat) kun je kiezen uit drie sportmodi. Vooral in het terrein kun je het schakelen hiermee finetunen op de omstandigheden. Een hellingshoek sensor zorgt er ook voor dat de bak bij afdalen automatisch terugschakelt om op de motor af te remmen.
De nieuwe Honda Africa Twin is verkrijgbaar vanaf 13.890 euro. Voor 1.000 euro extra levert Honda hem met ABS en tractiecontrole. Met DCT bedraagt de prijs 16.190 euro.