achtergrondafbeelding

Hoeveel belasting zit er op een nieuwe motorfiets?

En verandert er iets per 1 januari 2019?

27 dec 2018, 12:08  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Ook voor een nieuwe motor betaal je de fiscale heffing BPM. Alleen is het percentage beduidend lager dan bij een auto en de hoogte is niet gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Met het oog op 2019: gaan er zaken veranderen?

BPM sinds 1992

De invoering van BPM was in 1992 de opvolger van de Bijzondere Verbruiks Belasting. Die BVB was in de jaren zestig bedacht voor personenauto’s en andere producten van ‘buitensporige luxe’. Aanvankelijk zou het een tijdelijke heffing zijn. Een extra belastingmaatregel om te voorkomen dat personenauto’s goedkoper werden doordat de omzetbelasting btw in die tijd op 12 procent werd gesteld. De BVB zou langzaam zou worden verlaagd naar het niveau van het normale btw-tarief. De bijzondere verbruiksbelasting daalde echter niet en werd in 1992 opgevolgd door de BPM en direct ook van kracht voor nieuwe motorfietsen.

Nauwelijks veranderd

De hoogte van de BPM is echter sindsdien voor onze geliefde tweewielers nauwelijks veranderd. De enige aanpassing was een kleine verlaging. Dat is absoluut niet het geval bij personenauto’s, zeker niet sinds de BPM-heffing is gekoppeld aan de mate van CO2-uitstoot. Gaat dit laatste ook gebeuren bij motorfietsen? Vooralsnog zijn daarvoor geen plannen. Sterker nog, ook per 1 januari 2019 verandert er aan aan hoogte van BPM voor motorfietsen niets.

Hoeveel BPM betaal je voor een motorfiets?

Maar wat betaal je dan aan BPM als je een nieuwe motor koopt?

  • 9,6 procent over de netto catalogusprijs, dus de prijs zonder belastingen. Dit percentage geldt voor motoren tot en met 2.133 euro netto catalogusprijs.
  • 19,4 procent over de netto catalogusprijs boven de 2.133 euro. Er geldt dan wel een aftrek van 210 euro.
  • 0,0 procent BPM bij een elektrisch aangedreven motor met nul CO2-uitstoot.

Aftrek van 210 euro?

Voor het eerste tarief komen vandaag de dag geen motorfietsen in aanmerking. Alleen enkele lichte scooters vallen nog in deze categorie. Dus in feite gaat er van elke nieuwe motor 19,4 procent BPM naar de schatkist, plus nog eens 21 procent btw. Maar wat is dan de reden voor die aftrek van 210 euro? Het is een compensatie voor de benzinebrandstof. Zou je een dieselmotor hebben, dan krijg je deze teruggaaf niet. Bij personenauto’s wordt voor diesels juist extra BPM geheven.

Prijsverschil met andere landen

Door de BPM zijn nieuwe motoren in Nederland wel beduidend duurder dan in onze omringende landen, waar eigenlijk alleen met omzetbelasting wordt gewerkt. Hoe duurder je motor, hoe groter het verschil. De nieuwe Ducati Panigale V4R kost in Nederland bijvoorbeeld bijna 45.190 euro, maar in België betaal je slechts 33.900 euro.

Share Tweet Share Share E-Mail