achtergrondafbeelding

Heeft Voxan de snelste elektrische motor?

Franse motorproducent doet gooi naar wereldsnelheidsrecord

2 jul 2020, 16:54  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Voxan maakte ooit motorfietsen met verbrandingsmotoren. Dat werd geen succes. Het merk zet nu haren op snaren met elektrische aandrijving.

Het herboren Voxan showde zijn eerste elektrische motor op de autoshow in Parijs. Dat was in 2013 met een creatie genaamd Wattman. Heel veel energie is gestoken in design door ontwerper Sacha Lakic. De tekende ook de afwijkend gevormde Voxans in de jaren negentig toen het Franse merk met een V-twin blok zich op de motormarkt meldde.

Voxan Wattman

De Voxan Wattman, zoals die in 2013 werd getoond, levert 150 kW (204 pk) en een trekkracht van 200 Nm. Dat zijn echt wel toonaangevende waarden voor een elektrische motor. Een sprintje van 0-100 km voltooit hij in 3,4 seconden. Om een wereldsnelheidsrecord te verbreken, zoals nu ter promotie de bedoeling is, moet je uit een ander vaatje tappen.

Snelheidsrecord staat op 329 km/uur

Momenteel staat het snelheidsrecord voor een elektrische motor op 329 km/uur. Dat is gevestigd door Ryuji Tsurata op een Mobitec EV-02A. Het kan maar zo zijn dat je van beide nog nooit hebt gehoord. Rijder en motor hebben weinig naam en faam gemaakt. Voxan wil dat wel met zijn Wattman.

Zoutvlakte in Bolivia

In het najaar van 2018 is de ontwikkeling van de recordmachine gestart door Voxan. De aandrijflijn van de Wattman is gemonteerd in een uniek frame, met een speciale wielophanging en weggestopt achter een gestroomlijnde kuip van Rokit. Die omsluit ook de rijder, die welhaast voorover liggend zijn talenten moet zien te manifesteren om een record te vestigen op Salar de Uyuni zoutvlakte in Bolivia. Die rijder is trouwens zesvoudig wereldkampioen  Max Biaggi.

Zesvoudig wereldkampioen Max Biaggi aan het stuur

Biaggi zal al zijn ervaring nodig hebben, want de recordmachine levert meer power dan een GP-machine. De elektromotor van de record Wattman is goed voor 270 kW (367 pk) en ontwikkelt een koppel van 970 Nm. Hij zal gedoceerd met de stroomhendel om moeten springen om niet onmiddellijk met een spinnend achterwiel in het zout te bijten.

Banden kunnen tot 450 km/uur

Minimaal 330 km/uur moet de Wattman halen om het record te vestigen. De makers zijn ervan overtuigd dat dat gaat lukken. Niets wordt aan het toeval overgelaten. De banden van Michelin kunnen snelheden tot 450 km/uur aan. Hiervoor is technologie gebruikt die voor vliegtuigbanden wordt gehanteerd.

Het moet gebeuren op 22 juli 2021

Achter het project speelt Venturi, de huidige eigenaar van Voxan Motors, een grote rol. Dit bedrijf heeft de nodige ervaring met snelle elektrische voertuigen. Met de Venturi VBB-3 is al het snelheidsrecord voor auto’s gevestigd. Dat staat 576 km/uur. Op 22 juli 2021 moet het gebeuren met de Voxan Wattman in Bolivia. Fingers crossed!

Share Tweet Share Share E-Mail