achtergrondafbeelding

Harley-Davidson Pan America 1250: krijgt de BMW R 1250 GS het lastig?

Uitgerust met 152 pk sterke V-Twin

23 feb 2021, 9:54  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Harley-Davidson introduceert zijn allereerst Adventure Touring motorfiets in de vorm van de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special. Met het model opent Harley-Davidson direct de aanval op de BMW R 1250 GS. Maar hoe verschillen die twee elkaar qua prijs?

De prijzen

Laten we ook maar meteen met de prijzen beginnen. De Harley-Davidson Pan America 1250 en Pan America 1250 Special komen in het late voorjaar van 2021 op de markt. In België begint de Pan America 1250 bij 16.495 euro en de Pan America 1250 Special bij 18.995 euro. In Nederland betaal je natuurlijk meer. Rijden op de Pan America 1250 kan in Nederland vanaf 18.995 euro. De Special-uitvoering kost hier 21.995 euro.

Prijsverschil BMW en Harley-Davidson

Daarmee zijn de Pan America-modellen van Harley-Davidson best scherp geprijsd. De BMW R 1250 GS begint in Nederland bij 20.200 euro. De Adventure-uitvoering moet 21.900 euro kosten. Het punt is duidelijk: het zijn directe concurrenten van elkaar die qua prijs nauwelijks iets schelen. En een Ducati Multistrada V4 dan? Die is al wat duurder, want je betaalt voor die machine minimaal 22.390 euro.

Pan America 1250: aandrijflijn

Harley-Davidson installeert een nieuwe 152 pk en 127 Nm sterke Revolution Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-Twin met een cilinderinhoud van 1.250 cc. Het maximum toerental bedraagt 9.500 toeren per minuut. Om het totale gewicht van de motorfiets te minimaliseren (Pan America 1250 245 kilogram rijklaar/Pan America 1250 Special 258 kilogram rijklaar), is de Revolution Max-motor in het voertuig geïntegreerd als centraal onderdeel van het chassis.

Technologie

Beide Pan America-modellen zijn uitgerust met diverse elektronische systemen, zoals  rijmodi (Road, Sport, Rain, Off-Road en Off-Road Plus) en Cornering Rider Safety Enhancements. De Pan America 1250 Special is uitgerust met elektronisch verstelbare semi-actieve voor- en achtervering. Als eerste in de motorbranche is de Pan America uitgerust met Adaptive Ride Height (ARH), een nieuw ophangingssysteem dat automatisch overschakelt tussen een lage stoppositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is.

Highlights Pan America 1250

Over de nieuwe Harley-Davidson Pan America 1250 valt ontzettend veel te vertellen. We benoemen de highlights:

  • Het chassis heeft een wielbasis van 158 centimeter
  • De machine heeft gegoten aluminium wielen in de maat 19-inch voor en 17-inch achter
  • Harley-Davidson en Michelin hebben voor de Pan America-modellen samen een Scorcher Adventure-band ontworpen, Michelin Anakee Wild-banden met een agressief noppenprofiel zijn ook leverbaar.
  • Het remsysteem is afkomstig van Brembo. De dubbele voorremschijven hebben een diameter van 320 mm, de enkele achterremschijf is 280 mm. Een nieuwe lichtgewicht hoofdremcilinder aan de voorzijde biedt een instelbare hendelrespons. Verder heeft de Pan America ook een radiale monoblock-remklauw met vier zuigers (30 mm).
  • De veerweg voor en achter is 7,48 inch (190 mm).
  • De voorvering wordt verzorgd door een Showa 1-by-1 47 mm upside-down cartridge-vork.
  • De achtervering is een Showa Piggyback-schokdemper met instelbare hydraulische voorspanning.
  • Een kantelbaar 6,8-inch TFT-touchscreen is standaard en heeft niet-reflecterende glas zodat alle informatie in vrijwel alle lichtomstandigheden goed afleesbaar is.
  • De touchscreen-functie wordt uitgeschakeld als de motorfiets in beweging is, maar de rijder kan tijdens stilstand veel functies van het scherm met de hand bedienen.
  • Het display ondersteunt infotainment via Bluetooth vanaf de smartphone van de rijder, waaronder muziek en telefoon. Navigatie gaat via de gratis Harley-Davidson-app voor iOS of Android.
  • Deze systemen zijn aanwezig: Cornering Enhanced Electronically Linked Braking, Cornering Enhanced Antilock Braking System, Cornering Enhanced Traction Control System, Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System en Hill Hold Control.
  • Het lichtgewicht uitlaatsysteem is gemaakt van corrosiebestendig 304-serie roestvrij staal en voldoet aan wereldwijde emissie-eisen (inclusief Euro V) en geluidsbeperkingen
  • Twee uitlaatdempers – een onder de motor en de tweede aan de rechterkant van de motorfiets – voegen volume toe aan het uitlaatsysteem.
  • De onbeladen zithoogte is 87 cm in de lage stand en 89,5 cm in de hoge stand.
  • Het windscherm heeft vier standen en kan met één hand worden versteld, met behulp van een hendel naast het scherm.
  • Cruise control is standaard.
  • De lichtgewicht aluminium brandstoftank heeft een inhoud van 21 liter voor een groot rijbereik.
  • De Pan America 1250 is rondom voorzien van LED-verlichting. De Daymaker Signature LED-koplamp is ontworpen met behulp van nieuwe fotometrische analysetechnologie om een solide lichtstraal op de weg te produceren met een zeer homogene lichtverspreiding, wat afleidende ‘hotspots’ elimineert.
  • De voorste richtingaanwijzers zijn zo geplaatst dat ze tijdens offroad-rijden worden beschermd door de valbeugels.
  • Lakkleuren: Vivid Black, River Rock Gray met embleem

Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Wat maakt de Pan America 1250 Special dan zo… speciaal? Deze uitvoering is uitgerust met elektronisch instelbare semi-actieve voor- en achtervering. Dit veersysteem maakt gebruik van sensoren op de motorfiets en regelt automatisch de demping op basis van de heersende omstandigheden en rijactiviteit. Deze ophangingscomponenten worden geleverd door Showa, terwijl de besturingssoftware is ontwikkeld door Harley-Davidson.

Het Vehicle Load Control-systeem detecteert het gewicht van de rijder, passagier en bagage om de optimale vering te selecteren door automatisch de voorspanning van de achterdemper aan te passen. Hoogte onbeladen zadel is 84,8 cm in de lage stand en 87,4 cm in de hoge stand.

Bandenspanningscontrolesysteem

Het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) geeft de huidige bandenspanning voor en achter op het kleurenscherm weer en heeft een indicator om de rijder te waarschuwen als de bandenspanning te laag is en moet worden gecheckt. De juiste bandenspanning is belangrijk voor zowel de prestaties van de motorfiets als de levensduur van de banden.

Middenbok

Verder heeft de Special een middenbok. De middenbok tilt ook het achterwiel van de grond om onderhoud en bandenwissels te vergemakkelijken, zowel thuis als in het achterland. De verwarmde handvatten hebben drie temperatuurinstellingen, te bedienen met een knop op het stuur. Een stuurdemper verbetert de dynamische prestaties tijdens agressief offroad-rijden.

De Special heeft tot slot tubeless spaakwielen. De roestvrijstalen spaken worden buiten de rand van de band door de aluminium velg gestoken. Deze wielen bieden de rijder met name in offroad-omstandigheden verschillende voordelen ten opzichte van gegoten wielen.

Kleuren Pan America 1250 Special

De Pan America 1250 Special is leverbaar in de volgende lakkleuren: Vivid Black; Gauntlet Grey Metallic; Deadwood Green (alleen beschikbaar in geselecteerde internationale markten); Two-Tone Baja Orange en Stone Washed White Pearl; allemaal met Split Graphic.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen