Glibberig wereldsnelheidsrecord
Met elektrische motor op het ijs
Inderdaad, een bijzonder record: dat van de snelste elektrische motor op ijs. Het Zweedse merk dat dit vestigde, heeft de eerste twee ook op zijn naam staan.
Het bedrijf heet RGNT en bouwt alleen elektrische motorfietsen. Het nieuwe record is gevestigd met een gemodificeerde No.1 Classic SE tijdens een Speed Weekend in Årsunda, in het noorden van Zweden. Het ging serieus snel op de ijsvlakte: 155,14 km/uur. RGNT had eerdere wereldsnelheidsrecords al op zijn naam: dat van de snelste A1-motorfiets op het ijs (135,03 km/uur) en dat van de snelste elektrische productiemotorfiets op ijs (114,3 km/uur).
Specs van elektrische ijsracer
De met de naam Aurora gezegende wedstrijdmachine waarmee het record is gevestigd, is speciaal voor dit doel ontworpen. Een groepje medewerkers van RGNT heeft hem in elkaar gezet. De elektromotor (in het achterwiel) van de productieversie No.1 Classic SE is opgevoerd van 21 kW naar 30 kW. Het maximum koppel is opgeschroefd naar maar liefst 390 Nm.
Licht en gestroomlijnd
De ijsracer weegt slechts 160 kg, omdat is gekozen voor een relatief klein accupakket. Het ging immers niet om een flinke actieradius maar om het bereiken van een kortstondig hoge snelheid. Noppenbanden met spikes zorgden daarbij voor de nodige grip. Verder is de machine voorzien van een gestroomlijnde kuip voor een zo laag mogelijke luchtweerstand.
Wat is het merk RGNT?
RGNT-engineer Timmy Eriksson stuurde deze speciale Aurora naar het nieuwe record: de snelste elektrische motorfiets op ijs. Wil je overigens meer weten over dit merk, klik dan hier.