achtergrondafbeelding

Flinke update voor BMW G 310 GS

Komt in 2021 op de markt met een vanafprijs van 7.250 euro

5 okt 2020, 16:42  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

BMW introduceert de vernieuwde G 310 GS. De fabrikant belooft meer uitrusting en nieuwe technologie. De BMW G 310 GS komt in 2021 op de markt met een vanafprijs van 7.250 euro.

Vier jaar geleden alweer

Met de BMW G 310 GS introduceerde BMW Motorrad in 2016 de GS-beleving in het segment onder 500 cc. Nu, vier jaar na zijn debuut, presenteert BMW de nieuwe G 310 GS.

313 cc krachtbron

De BMW G 310 GS behoudt de 313 cc grote vloeistofgekoelde eencilindermotor met vier kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en elektronische brandstofinjectie. De naar achter hellende cilinder en de 180 graden gedraaide cilinderkop – met het inlaatkanaal aan de voorzijde en de uitlaat aan de achterzijde – zijn als designkenmerken gebleven.

Het vermogen komt uit op 25 kW (34 pk) bij 9.500 toeren per minuut met een maximumkoppel van 28 Nm bij 7.500 toeren per minuut. De eencilinder voldoet aan de Euro 5 emissienorm.

Nieuw: elektronische gashendel

De motor is nu uitgerust met een elektronische gashendel, die de elektronische gasklep aanstuurt. Dat resulteert volgens BMW in een gevoeliger gasreactie. Automatische toerentalverhoging zorgt voor soepeler wegrijden en voorkomt plotseling afslaan van de motor. De slipkoppeling (anti-hopping clutch) met zelfbekrachtiging is eveneens nieuw. Die vermindert, vooral bij tegelijk remmen en terugschakelen, het remmend effect van de motor op het achterwiel en draagt zo bij aan de veiligheid. Inknijpen van de koppeling gaat bovendien lichter.

Nieuwe LED koplamp en LED richtingaanwijzers.

De BMW G 310 GS had al een LED achterlicht. De nieuwe versie heeft nu ook een full-LED koplamp en LED richtingaanwijzers. Dat vergroot het zicht in het donker en de zichtbaarheid. De ophanging van de koplamp is gemodificeerd, waardoor hinderlijke vibraties van de lichtbundel tot het verleden behoren. De schakelaar voor groot licht en dimlicht is op controle-unit links op het stuur geplaatst.

Verstelbare rem- en koppelingshendel.

De hendel van de koppeling en die van de rem zijn in vier standen te verstellen. Een ergonomisch voordeel dat vooral rijders met kleinere handen zullen waarderen. Stand 3 van de remhendel stemt overeen met de gripwijdte bij het uitgaande model. In stand 1 staat de remhendel 6 mm dichter bij het handvat.

Kleuren BMW G 310 GS 2021

Er zijn drie kleurvarianten voor de BMW G 310 GS, de covers voor de dynamo, koppeling en waterpomp zijn nu bij alle drie uitgevoerd in Titanium Grey metallic.

Rallye stijlvariant

Aanvullend op het GS kleurenschema met de standaardkleur Polar White en zijpanelen van de tank in Grey is de nieuwe BMW G 310 GS ook verkrijgbaar als Rallye stijlvariant. Het frame is uitgevoerd in rood en het frontstuk en middendeel van de tankcover in Kyanit Bue metallic.

40 Years GS’ edition

Ook is er een ‘40 Years GS’ edition van de BMW G 310 GS, met de kleurstelling van een beroemd model uit de BMW GS historie: de R 100 GS. Deze speciale editie wordt gesierd door een treffende combinatie van zwart en geel met opvallende graphics op de zijpanelen van de tank.

Alle nieuwe features van de BMW G 310 GS:

  • Eencilindermotor gehomologeerd voor Euro 5 emissienorm met elektronisch gasklepbediening en automatische toerentalverhoging bij wegrijden.
  • Slipkoppeling met zelfbekrachtiging.
  • Nieuwe LED koplamp en LED richtingaanwijzers.
  • Hendel voor koppeling en rem in vier standen instelbaar.
  • Covers van dynamo, koppeling en waterpomp uitgevoerd de kleur Titanium Grey metallic.
  • Subtiel aangepast design met attractieve standaardkleurstelling en twee exclusieve stijlvarianten.

Technische specificaties BMW G 310 GS 2021

BMW G 310 GS  
Motor
Cilinderinhoud cm3 313
Boring x slag mm 80 x 62,1
Vermogen kW (pk) 25 (34)
Bij toerental 1/min 9.500
Koppel Nm 28
Bij toerental 1/min 7.500
Type Vloeistofgekoelde eencilinder 4-takt motor, 4 kleppen, tuimelaar bediend, 2 bovenliggende nokkenassen en 1 balansas, wet-sump smering, elektronisch eGas, toerentalverhoging bij wegrijden
Aantal cilinders 1
Compressieverhouding 10,9:1
Klepbediening DOHC
Kleppen per cilinder 4
Diameter inlaat/uitlaat mm 33,5/27,2
Diameter gasklep mm 42
ECU Elektronische brandstofinjectie BMW-E2
Uitlaatgasreiniging Geregelde 3-wegkatalysator, Euro 5 emissienorm
Elektrisch systeem
Dynamo watt 330
Accu V/Ah 12/8
Koplamp LED
Startmotor kW 0,5
Aandrijving
Koppeling Meervoudige natteplatenkoppeling, mechanisch bediend, zelfbekrachtigd
Versnellingsbak Klauwen geschakelde 6-versnellingsbak, geïntegreerd in de motorbehuizing
Primaire overbrenging 3.083
Versnellingsverhoudingen I 3.000
II 2.063
III 1.588
IV 1.286
V 1.095
VI 0.955
Secundaire overbrenging Eindeloze Z-ketting, aandrijvingsdemper in achterwielnaaf
Rijwielgedeelte
Frame Stalen buizenframe
Wielgeleiding voor Upside-down vork 41 mm
Wielgeleiding achter Dubbelzijdige swingarm van gegoten aluminium, monoshock, instelbare veervoorspanning
Veerweg voor/achter mm 180/180
Naloop mm 98
Wielbasis mm 1.420
Balhoofdhoek o 63,3
Remmen Voor Enkele schijf, diameter 300 mm, vierzuiger radiale remklauw
Achter Enkele schijf diameter 240 mm, enkelzuiger zwevende remklauw
ABS BMW Motorrad ABS
Wielen Gegoten aluminium
Voor 2,50 x 19 inch
Achter 4,0 x 17 inch
Banden Voor 110/80 R 19
Achter 150/70 R 17
Afmetingen en gewichten
Lengte mm 2.075
Breedte inclusief spiegels mm 880
Zithoogte onbeladen mm 835
Onbeladen, rijklaargewicht kg 169,5
Max. toelaatbaar totaalgewicht kg 345
Tankinhoud l 11
Prestaties en verbruik
Brandstofverbruik l/100 km 3,33
Topsnelheid km/h 143
Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen