Flinke update voor BMW G 310 GS
Komt in 2021 op de markt met een vanafprijs van 7.250 euro
BMW introduceert de vernieuwde G 310 GS. De fabrikant belooft meer uitrusting en nieuwe technologie. De BMW G 310 GS komt in 2021 op de markt met een vanafprijs van 7.250 euro.
Vier jaar geleden alweer
Met de BMW G 310 GS introduceerde BMW Motorrad in 2016 de GS-beleving in het segment onder 500 cc. Nu, vier jaar na zijn debuut, presenteert BMW de nieuwe G 310 GS.
313 cc krachtbron
De BMW G 310 GS behoudt de 313 cc grote vloeistofgekoelde eencilindermotor met vier kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en elektronische brandstofinjectie. De naar achter hellende cilinder en de 180 graden gedraaide cilinderkop – met het inlaatkanaal aan de voorzijde en de uitlaat aan de achterzijde – zijn als designkenmerken gebleven.
Het vermogen komt uit op 25 kW (34 pk) bij 9.500 toeren per minuut met een maximumkoppel van 28 Nm bij 7.500 toeren per minuut. De eencilinder voldoet aan de Euro 5 emissienorm.
Nieuw: elektronische gashendel
De motor is nu uitgerust met een elektronische gashendel, die de elektronische gasklep aanstuurt. Dat resulteert volgens BMW in een gevoeliger gasreactie. Automatische toerentalverhoging zorgt voor soepeler wegrijden en voorkomt plotseling afslaan van de motor. De slipkoppeling (anti-hopping clutch) met zelfbekrachtiging is eveneens nieuw. Die vermindert, vooral bij tegelijk remmen en terugschakelen, het remmend effect van de motor op het achterwiel en draagt zo bij aan de veiligheid. Inknijpen van de koppeling gaat bovendien lichter.
Nieuwe LED koplamp en LED richtingaanwijzers.
De BMW G 310 GS had al een LED achterlicht. De nieuwe versie heeft nu ook een full-LED koplamp en LED richtingaanwijzers. Dat vergroot het zicht in het donker en de zichtbaarheid. De ophanging van de koplamp is gemodificeerd, waardoor hinderlijke vibraties van de lichtbundel tot het verleden behoren. De schakelaar voor groot licht en dimlicht is op controle-unit links op het stuur geplaatst.
Verstelbare rem- en koppelingshendel.
De hendel van de koppeling en die van de rem zijn in vier standen te verstellen. Een ergonomisch voordeel dat vooral rijders met kleinere handen zullen waarderen. Stand 3 van de remhendel stemt overeen met de gripwijdte bij het uitgaande model. In stand 1 staat de remhendel 6 mm dichter bij het handvat.
Kleuren BMW G 310 GS 2021
Er zijn drie kleurvarianten voor de BMW G 310 GS, de covers voor de dynamo, koppeling en waterpomp zijn nu bij alle drie uitgevoerd in Titanium Grey metallic.
Rallye stijlvariant
Aanvullend op het GS kleurenschema met de standaardkleur Polar White en zijpanelen van de tank in Grey is de nieuwe BMW G 310 GS ook verkrijgbaar als Rallye stijlvariant. Het frame is uitgevoerd in rood en het frontstuk en middendeel van de tankcover in Kyanit Bue metallic.
40 Years GS’ edition
Ook is er een ‘40 Years GS’ edition van de BMW G 310 GS, met de kleurstelling van een beroemd model uit de BMW GS historie: de R 100 GS. Deze speciale editie wordt gesierd door een treffende combinatie van zwart en geel met opvallende graphics op de zijpanelen van de tank.
Alle nieuwe features van de BMW G 310 GS:
- Eencilindermotor gehomologeerd voor Euro 5 emissienorm met elektronisch gasklepbediening en automatische toerentalverhoging bij wegrijden.
- Slipkoppeling met zelfbekrachtiging.
- Nieuwe LED koplamp en LED richtingaanwijzers.
- Hendel voor koppeling en rem in vier standen instelbaar.
- Covers van dynamo, koppeling en waterpomp uitgevoerd de kleur Titanium Grey metallic.
- Subtiel aangepast design met attractieve standaardkleurstelling en twee exclusieve stijlvarianten.
Technische specificaties BMW G 310 GS 2021
BMW G 310 GS | ||
Motor | ||
Cilinderinhoud | cm3 | 313 |
Boring x slag | mm | 80 x 62,1 |
Vermogen | kW (pk) | 25 (34) |
Bij toerental | 1/min | 9.500 |
Koppel | Nm | 28 |
Bij toerental | 1/min | 7.500 |
Type | Vloeistofgekoelde eencilinder 4-takt motor, 4 kleppen, tuimelaar bediend, 2 bovenliggende nokkenassen en 1 balansas, wet-sump smering, elektronisch eGas, toerentalverhoging bij wegrijden | |
Aantal cilinders | 1 | |
Compressieverhouding | 10,9:1 | |
Klepbediening | DOHC | |
Kleppen per cilinder | 4 | |
Diameter inlaat/uitlaat | mm | 33,5/27,2 |
Diameter gasklep | mm | 42 |
ECU | Elektronische brandstofinjectie BMW-E2 | |
Uitlaatgasreiniging | Geregelde 3-wegkatalysator, Euro 5 emissienorm | |
Elektrisch systeem | ||
Dynamo | watt | 330 |
Accu | V/Ah | 12/8 |
Koplamp | LED | |
Startmotor | kW | 0,5 |
Aandrijving | ||
Koppeling | Meervoudige natteplatenkoppeling, mechanisch bediend, zelfbekrachtigd | |
Versnellingsbak | Klauwen geschakelde 6-versnellingsbak, geïntegreerd in de motorbehuizing | |
Primaire overbrenging | 3.083 | |
Versnellingsverhoudingen | I | 3.000 |
II | 2.063 | |
III | 1.588 | |
IV | 1.286 | |
V | 1.095 | |
VI | 0.955 | |
Secundaire overbrenging | Eindeloze Z-ketting, aandrijvingsdemper in achterwielnaaf | |
Rijwielgedeelte | ||
Frame | Stalen buizenframe | |
Wielgeleiding voor | Upside-down vork 41 mm | |
Wielgeleiding achter | Dubbelzijdige swingarm van gegoten aluminium, monoshock, instelbare veervoorspanning | |
Veerweg voor/achter | mm | 180/180 |
Naloop | mm | 98 |
Wielbasis | mm | 1.420 |
Balhoofdhoek | o | 63,3 |
Remmen | Voor | Enkele schijf, diameter 300 mm, vierzuiger radiale remklauw |
Achter | Enkele schijf diameter 240 mm, enkelzuiger zwevende remklauw | |
ABS | BMW Motorrad ABS | |
Wielen | Gegoten aluminium | |
Voor | 2,50 x 19 inch | |
Achter | 4,0 x 17 inch | |
Banden | Voor | 110/80 R 19 |
Achter | 150/70 R 17 | |
Afmetingen en gewichten | ||
Lengte | mm | 2.075 |
Breedte inclusief spiegels | mm | 880 |
Zithoogte onbeladen | mm | 835 |
Onbeladen, rijklaargewicht | kg | 169,5 |
Max. toelaatbaar totaalgewicht | kg | 345 |
Tankinhoud | l | 11 |
Prestaties en verbruik | ||
Brandstofverbruik | l/100 km | 3,33 |
Topsnelheid | km/h | 143 |