Feestelijke modellen bij BMW ter ere van 100 jaar motorfietsbouw
Gelimiteerde jubileumversie van BMW R 18 en van R nineT
De eerste BMW motorfiets verscheen in 1923 ten tonele. Dat was de R 32! Ter ere daarvan presenteert BMW 100 Years-versies van de R 18 cruiser en van de roadster R nineT.
In december 1922 schetste Max Friz, destijds hoofddesigner bij BMW, de contouren van de eerste BMW motorfiets. Deze R 32 is in september 1923 onthuld. Nu, 100 jaar later, presenteert BMW Motorrad exclusieve 100 Years-versies van de R nineT en R 18.
Gelimiteerd aantal: 1923
De BMW R 32 is een legende. Deze motorfiets met een tweecilinder viertakt boxermotor en cardanaandrijving markeert het begin van de successtory die de Heritage modellenreeks van de BMW R nineT en R 18 Big Boxer voortzetten. Hiervan komen nu dus speciale 100 Years versies ter viering van 100 jaar BMW Motorrad, van elk slechts 1.923.
Inspiratiebron: BMW R75/5
De BMW R 75/5 van begin jaren zeventig met zijn verchroomde tankflanken en zijpanelen vormde de inspiratie voor het Classic Chrome Surface concept voor de BMW R nineT 100 Years en R 18 100 Years. Chroom en hoogwaardige lak gaan speels samen. Van beide modellen is de tank afgewerkt in een combinatie van zwarte lak, chroom. En kijk eens naar de dubbele witte belijning aangevuld met kneepads en een 100 Years badge.
Klassiek chroom en zwart
Klassiek chroom siert ook de cover van de achterzijde van de buddyseat van de R nineT. Het voorspatbord is uitgevoerd in zwarte lak met dubbele witte belijning. De bekleding van de buddyseat is uitgevoerd in de kleurcombinatie zwart en ‘oxblood’ rood. Talrijke zwart gekleurde delen, zoals de voorvorkhulzen, de snorkel van de luchtinlaat en een aantal Option 719 componenten completeren het beeld.
BMW R nineT 100 Years
De R nineT 100 Years heeft Option 719 wielen met zwart geanodiseerde velgranden. Ook is het Option 719 Shadow pakket met kleppendeksels, motorafdekking, buddyseathouders en olievuldop van gefreesd aluminium standaard. Dat geldt eveneens voor het Option 719 Shadow II pakket standaard. Dat bestaat uit verstelbare hendels voor koppeling en rem, voetsteunen (ook voor de duopassagier), expansievatafdekkingen, stuur, spiegels van gefreesd aluminium. Adaptieve bochtverlichting en het Comfort pakket met verwarmbare handvatten, cruisecontrol en Rijmodi Pro maken de uitgebreide uitrusting van de BMW R nineT compleet.
BMW R 18 100 Years
Het kleurenschema van de R 18 100 Years is Classic Chrome met zwarte lak, met hoogglanzende chromen vlakken en dubbele witte belijning en een 100 Years badge. Dit kleurconcept tekent zich ook af bij het achterspatbord, het voorspatbord en de zijpanelen. De Option 719 zadelbekleding is in de kleuren zwart en ‘oxblood’ rood uitgevoerd en afgewerkt in een hoogwaardig diamantvormig patroon.
Propellor-stijl
De R 18 100 Years valt verder op door de verchroomde delen, zoals het stuur, de stuurklemmen, stuuruiteindegewichten, het schakelpedaal, de voetsteunhouders, spiegelbehuizing, hoofdremcilinders, remklauwen, motorafdekking, kleppendeksels en inlaatbuizen. Andere features van de BMW R 18 100 Years zijn de verchroomde Akrapovič uitlaatdempers met geperforeerde eindpijpen in de propeller-stijl van het BMW logo.
En R 18 nu ook voor A2-rijbewijs!
Veiligheid en comfort zijn verzekerd met Headlight Pro met adaptieve bochtverlichting, achteruitrijhulp, elektronische cruisecontrol en verwarmbare handvatten. Optioneel af fabriek is de nieuwe BMW R 18 100 Years uit te rusten met een antidiefstalalarm, ruggensteun, treeplanken, Hill Start Control, tankdopvergrendeling en gereduceerd vermogen voor A2-rijbewijs.
Legendarische boxermotor
Met de R nineT en de R 18 Heritage modellen besteedt BMW Motorrad aandacht aan zijn 100-jarige bestaan en traditie die onlosmakelijk zijn verbonden met de legendarische boxermotor. Traditie en historie zijn ook verankerd in de BMW Motorrad fabriek in Berlijn – de geboorteplaats van bijna elke BMW motorfiets van de afgelopen 50 jaar.