achtergrondafbeelding

Bekijk hier de 3-delige miniserie ‘Fabio Taglioni – A Life of Passion’

Een ode aan deze Italiaanse Ducati-ingenieur

11 sep 2020, 8:22  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Op de dag van de 100ste verjaardag van de geboorte van Fabio Taglioni, viert en eert Ducati de nagedachtenis van de Italiaanse ingenieur, ontwerper van talrijke revolutionaire projecten. 

Desmodromische distributiesysteem

Een van deze projecten is de toepassing van het desmodromische distributiesysteem, een technologie waarmee Taglioni zijn naam onlosmakelijk heeft verbonden met het succesverhaal van de in Bologna gevestigde motorfabrikant.

1 mei 1954

Taglioni werd geboren in San Lorenzo di Lugo op 10 september 1920 en studeerde af in werktuigbouwkunde in 1943 en begon op 1 mei 1954 bij Ducati als Technisch Directeur, een datum die het begin markeert van een bloei van projecten, ideeën en patenten die een plaats verdienden voor de legendarische Ducati-Taglioni koppeling in de wereld van de tweewielers.

Marianna

Slechts 40 dagen nadat hij zich bij Ducati had aangesloten, creëerde Taglioni zijn eerste wonder – de Gran Sport 100, ook wel bekend als ‘Marianna’ – die onmiddellijk een succes werd in de Italiaanse Gran Fondo lange afstand wegraces.

Desmo

In het verlengde van de successen van de Gran Sport 100 en 125 koos de ingenieur van Lugo ervoor om zich volledig te wijden aan het racen en het ambitieuze project van het desmodromische distributiesysteem op te starten. Tot dan toe was de ‘desmo’ een technische en bouwkundige gok volgens veel van de grootste ontwerpers ter wereld, maar Taglioni liet zien dat hij de vasthoudendheid en de vaardigheden had om het te bestuderen, te perfectioneren en er een winnend idee van te maken.

125 GP Desmo

De eerste motor die werd uitgerust met het desmodromische systeem was de 125 GP Desmo, die een maand na zijn debuut zijn eerste Grand Prix won en zich vestigde als de snelste 125 ter wereld.

175 Gran Turismo

In de jaren daarna nam Taglioni met zijn werk actief deel aan de industriële wedergeboorte van Ducati. Hij creëerde projecten zoals de 175 Gran Turismo en de geboorte van de Ducati Scrambler, waarmee hij blijk gaf van een niveau van technische uitmuntendheid dat niet beperkt bleef tot snelheid, maar ook betrouwbaarheid en duurzaamheid omvatte.

Tweecilinderproductiemotor

Na te hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van Ducati tot een internationaal merk, ging Taglioni zich weer toeleggen op nieuwe projecten en bereidde hij de terugkeer van Ducati voor op de racerij, die in 1971 plaatsvond met de 500 GP, en in 1972 met het debuut van de 750 GT, de eerste tweecilinderproductiemotor in de geschiedenis van de in Bologna gevestigde fabrikant, aangedreven door een 90° tweecilindermotor in de lengterichting.

85.000 toeschouwers

De 750 Imola (een productiereferentie van de GT) debuteerde in een recordtijd op de Imola 200 mijl en behaalde voor 85.000 toeschouwers een van de grootste prestaties in de geschiedenis van het motorrijden, waarbij Paul Smart en Bruno Spaggiari voor iedereen over de finishlijn kwamen. Tot het einde van zijn carrière ging Taglioni verder met innovatie en experimenten op het gebied van de racerij en zette hij zijn handtekening onder projecten als de Pantah 500 en 750 F1.

Nagedachtenis

Het leven en de carrière van ingenieur Fabio Taglioni werden gevierd met een avond geheel gewijd aan zijn nagedachtenis op woensdag 9 september in de Pavaglione van Lugo di Romagna, zijn geboortestad. Het evenement, gesponsord door de gemeente Romagna, zag de deelname van Ducati in de persoon van de curator van het Ducati Museum Livio Lodi, die herinnerde aan de fundamentele fasen in de geschiedenis van de samenwerking tussen Taglioni en Ducati.

Andere persoonlijkheden

De avond werd ook bijgewoond door de burgemeester van de stad Davide Ranalli, het regionale raadslid voor toerisme Andrea Corsini, de schrijver Luigi Rivola en vele andere persoonlijkheden zoals de beroemde Italiaanse komiek Giuseppe Giacobazzi, die in zijn persoonlijke stijl de historische prestatie van de Ducati’s en Taglioni op de Imola 200 mijl in 1972 vertelde.

Miniserie

De miniserie ‘Fabio Taglioni – A Life of Passion’ wordt momenteel uitgezonden op de Ducati website. De afleveringen vertellen het verhaal van de ingenieur uit Romagna, vergezeld van exclusieve beelden en video’s.

Fabio Taglioni: The Spark | Episode 1

Fabio Taglioni: Acceleration on Ducati Bikes | Episode 2

Fabio Taglioni: The Victory | Episode 3

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen