achtergrondafbeelding

“Er is steeds meer vraag naar elektrische motoren”

Elektrische motorfiets in de spotlights op MOTORbeurs Utrecht 2020

11 feb 2020, 9:56  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

“Er is steeds meer vraag naar elektrische motoren”, zegt Spencer Cutlan van het Finse merk Verge Motorcycles. “Veel motorrijders zijn klaar met de traditionele technologie. Ze zoeken iets wat anders en nieuw is, waarmee ze kunnen opvallen in de menigte.”

Naafloze wielen

De motorfietsen van Verge zien er futuristisch uit: ze hebben naafloze wielen en worden onder meer aangedreven door elektromagneten. Ook is er een computer ingebouwd die vanzelf de software van de motor updatet, zoals bij een mobiele telefoon.

Elektrische motorfiets in de spotlights op MOTORbeurs Utrecht 2020

Op MOTORbeurs Utrecht – geopend van 20 tot en met 23 februari in de Jaarbeurs Utrecht – kunnen bezoekers ervaren hoe dat nou rijdt, zo’n elektrische motorfiets. Verschillende motormerken presenteren er hun elektrische modellen. Zo is de 24.990 euro kostende Hubless Electric Roadster van Verge er, evenals e-motoren van Zero Motorcycles en de LiveWire van Harley-Davidson. Maar hoe voelt dat nu, rijden op een elektrische motorfiets?

Zero Motorcycles SR/F 2019

Straaljager

“Alsof je in een straaljager zit”, zegt Ron de Graaf over de LiveWire, de eerste elektrische motor van Harley-Davidson. “Hij is snel en heeft een enorm vermogen: in drie seconden trek je op van nul naar honderd kilometer per uur.” De LiveWire is sinds eind 2019 te koop: afgelopen maand leverde Ron – eigenaar van de Harley-Davidson dealer in Rotterdam en Amsterdam – de eerste modellen aan Nederlandse klanten. Die klanten spreken volgens Ron over een ‘waanzinnige rijervaring’.

Harley-Davidson LiveWire 2019

Opmars

De elektrische motorfiets is aan een opmars bezig, blijkt uit cijfers van BOVAG en ACEM. In Nederland is het aantal verkochte ‘Full Electric Vehicles’ in zes jaar tijd bijna verviervoudigd. In de Europese Unie steeg het aantal verkochte elektrische motor- en bromfietsen in de eerste negen maanden van 2019 met 63 procent.

Nieuw en futuristisch

“We zien vooral nichespelers de markt op komen”, zegt Tom Huyskens van BOVAG. Startups storten zich gretig op de nieuwste technologie om een motorfiets te ontwikkelen die beter is voor het milieu en er tegelijkertijd goed uitziet. Zero Motorcycles en het Italiaanse merk Energica zijn het bekendst. Maar traditionele motorfabrikanten wagen zich eveneens aan de nieuwe manier van rijden: na BMW en Harley-Davidson gaan ook Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki samen aan de slag om standaarden voor de e-motor te ontwikkelen.

Wel duurder

Een elektrische motorfiets is duurder dan een traditionele motorfiets. Zo betaal je voor de LiveWire van Harley-Davidson 34.000 euro, terwijl een ‘normale’ Harley bij tienduizend euro begint. Maar de onderhoudskosten liggen lager: er hoeft alleen remolie te worden verwisseld – bougies, luchtfilters en kleppen heeft een e-motor niet. En je bent geen geld kwijt aan benzine. Nederland telt momenteel bijna 40.000 laadpalen. De afstand die je met een elektrische motor kunt afleggen, wordt steeds groter: de actieradius ligt meestal tussen 150 en 200 kilometer.

Vraag zal groeien

Nu zijn het vooral nog pioniers die een e-motor aanschaffen: milieubewuste motorrijders en gadgetfreaks die zich graag laven aan de nieuwste technische snufjes. Maar volgens BOVAG kan de elektrische motor de komende jaren een massaproduct worden. “De Europese regelgeving voor lage CO2-uitstoot geldt nu alleen voor auto’s. Zodra die ook van toepassing is op motorfietsen, zullen A-merken meer elektrische modellen bieden”, zegt Tom Huyskens. “Bovendien is er nu ook nog geen fiscale regeling met lage bijtelling speciaal voor elektrische motorfietsen. Als dat wel zo is, wordt het aantrekkelijker om zo’n motor zakelijk aan te schaffen.”

Share Tweet Share Share E-Mail