achtergrondafbeelding

‘Tussen 2024 en 2025 drie grote elektrische Honda Motorfietsen’

Inclusief Solid State-batterijen

13 sep 2022, 8:24  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Honda is van plan om tegen 2025 wereldwijd tien of zelfs meer elektrische motorfietsmodellen te introduceren. Dat is al over drie jaar. Begin dus maar met aftellen. Het streven van Honda is om binnen de komende vijf jaar 1 miljoen eenheden te verkopen, en 3,5 miljoen eenheden (gelijk aan 15 procent van de totale verkoop) vanaf 2030.

Toch rijplezier, dankzij slimme software

Saillant detail is dat Honda hetzelfde rijplezier belooft met zijn elektrische motorfietsen, onder meer integratie van slimme software. Het doel is om in 2050 CO2-neutraliteit te realiseren in alle producten en bedrijfsactiviteiten. Dat alles werd bekendgemaakt tijdens een persconferentie, gepresenteerd door Kohei Takeuchi (Director, Executive Vice President and Representative Executive Officer) en Yoshishige Nomura (Managing Officer).

Elektrificatie-initiatieven Honda Motorfietsen

Benieuwd naar alle plannen in detail? Lees dan gerust onderstaand epistel van Honda eens door. Daar doet Honda tot in detail uit de boeken wat het in petto heeft en hoe het over elektrificatie van motorfietsen denkt.

Uitdagingen door gewicht en prijs

Om te voldoen aan de gebruikssituaties en de eisen van klanten wereldwijd, bestrijken Honda-motorfietsen een breed scala (van kleine forens- tot grote pleziermodellen) en worden ze wereldwijd gebruikt in zowel ontwikkelings- als ontwikkelde landen.

Vooral in ontwikkelingslanden, waar klanten in het dagelijks leven afhankelijk zijn van motorfietsen, is de vraag naar forensmodellen groot. De overstap naar elektrische modellen wordt echter geconfronteerd met uitdagingen zoals gewicht en prijs. De vraag naar elektrische modellen hangt grotendeels af van stimuleringsmaatregelen en regelgeving van de overheid en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur.

Ontwikkeling ICE nog niet ten einde

Gezien deze omstandigheden zal Honda doorgaan met het ontwikkelen van ICE, terwijl het de elektrificatie van motorfietsen, de belangrijkste focus van zijn milieustrategieën, zal versnellen. Het doel is om tegen de jaren 2040 CO2-neutraliteit te bereiken in alle motorfietsproducten.

Ook ontwikkelt Honda actief modellen die worden aangedreven door CO2-compenserende brandstoffen zoals benzine-ethanolmengsels. Naast het flex-fuel (E100)-model dat in Brazilië is uitgebracht, is Honda van plan om vanaf 2023 in India – een van de belangrijkste motorfietsmarkten – flex-fuel (E20)-modellen op de markt te brengen en flex-fuel (E100) modellen in 2025.

Even wat uitleg. E100 is benzine-ethanol gemengde brandstof. Er bestaan veel verhoudingen, van 100 procent benzine tot 100 procent ethanol. E100 is 100 procent ethanol, en E20 is 20 procent ethanol.

De uitrol van elektrische motorfietsen

Naarmate de markt zich uitbreidt, zal Honda elektrische motorfietsen op de markt brengen die een breed scala aan klantvereisten dekken. Door tegen 2025 meer dan tien nieuwe elektrische forens- en pleziermodellen op de markt te brengen, wil Honda een jaarlijkse verkoop van 1 miljoen elektrische motorfietsen bereiken binnen de komende vijf jaar, en 3,5 miljoen (ongeveer 15 procent van de totale verkoop) vanaf 2030.

Honda Mobile Power Pack

Als een oplossing voor de problemen met de wijdverspreide acceptatie van elektrische motorfietsen in verband met reisafstand en laadtijd, heeft Honda de Honda Mobile Power Pack (MPP) met verwisselbare batterijen ontwikkeld. MPP is zeer geschikt voor zakelijk gebruik, zoals het bezorgen van kleine pakketten, en de Honda e: business bike-serie, uitgerust met MPP, die al wordt gebruikt door Japan Post en Vietnam Post.

Nu bedrijven zich steeds bewuster worden van het milieu, wil Honda zijn zakelijke EV’s wereldwijd uitbreiden. Honda voert momenteel gezamenlijke proeven uit met Thailand Post en is van plan in september te beginnen met de productie en verkoop van Benly e: in Thailand.

Voor persoonlijk gebruik is Honda van plan om tussen 2024 en 2025 twee elektrische forensmodellen uit te brengen, verspreid over Azië, Europa en Japan.

EM en EB forensmodellen

Meer dan 90 procent van de huidige wereldwijde markt voor elektrische motorfietsen (ongeveer 50 miljoen stuks) bestaat tegenwoordig uit EM’s en EB’s.

Een EM-machine is een elektrische bromfiets met een maximumsnelheid van tussen de 25 km/u en 50 km/u. De EB-categorie is een elektrische fiets met elektrische ondersteuning. De maximumsnelheid komt uit op 25 km/u of lager.

In China – ’s werelds grootste markt – worden EM’s en EB’s algemeen gebruikt als een handige vorm van mobiliteit, en Honda gebruikt zijn sterke punten op het gebied van lokale ontwikkelingssnelheid om producten voor deze markt te ontwikkelen. Aangezien de EM/EB-markt wereldwijd groeit, is Honda van plan om tussen dit jaar en 2024 vijf compacte en betaalbare EM- en EB-modellen uit te brengen, verspreid over Azië, Europa en Japan, in aanvulling op China.

“Tussen 2024 en 2025 volgen er drie grote EV-modellen, verspreid over Japan, de VS en Europa”

Elektrische pleziermodellen

Honda is actief bezig met de ontwikkeling van geëlektrificeerde modellen in de categorie Plezier, naast EV’s voor woon-werkverkeer. Op basis van het EV-platform dat in ontwikkeling is voor de categorie Plezier, is Honda van plan om tussen 2024 en 2025 drie grote EV-modellen in deze categorie uit te brengen, verspreid over Japan, de VS en Europa. Honda zal ook het Kids Fun EV-model introduceren, ontworpen om het rijplezier door te geven aan de volgende generatie.

Platform voor elektrische motorfietsen

Honda zal een platform voor elektrische motorfietsen ontwikkelen en uitbreiden op basis van zijn competitieve ‘Mono-zukuri’-kennis (kunst van het maken van dingen) door ICE-platforms te ontwikkelen in combinatie met de drie belangrijkste componenten voor elektrische voertuigen: batterijen, PCU’s en motoren.

Door aan de eisen van de klant te voldoen met zeer efficiënte productiemethoden, zal Honda in zijn elektrische voertuigen een rijplezier bieden die wedijvert met die van zijn ICE-voertuigen, tegen een betaalbare prijs.

Solid-state batterijen

Met betrekking tot batterijen, een kerncomponent voor elektrische voertuigen, zal Honda actief gebruik maken van zijn eigen middelen, met als doel deze te gebruiken in zijn volledige solid-state batterijen die momenteel worden ontwikkeld voor zijn motorfietsen.

Standaardisatie van batterijen

– In Japan zijn vier grote Japanse motorfietsfabrikanten het eens geworden over gemeenschappelijke specificaties voor verwisselbare batterijen op basis van de JASO TP21003 richtlijn. Hiermee doelt Honda op het Society of Automotive Engineers of Japan, Inc. Organization (JASO) technisch document TP21003, de ‘Richtlijn voor verwisselbare accu’s van elektrische tweewielige voertuigen’.

In Europa neemt Honda deel aan het Europese batterijconsortium. Tot het batterijconsortium in Europa behoren de merken Honda, Kawasaki Motors, Suzuki Motor Corporation en Yamaha Motor Co. In India bevordert Honda samen met zijn partnerschappen de standaardisatie van verwisselbare batterijen. Dat is het Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC), opgericht met het oog op de grootschalige invoering van elektrische motorfietsen en andere kleine elektrische mobiliteitsproducten.

Softwareontwikkeling

Met softwareontwikkeling zal Honda Drivemode – een dochteronderneming van Honda – software ontwikkelen voor op smartphones gebaseerde verbonden diensten. Honda streeft naar een gebruikerservaring (UX) die de kwaliteit van het rijden continu verbetert door middel van connectiviteit, beginnend met zijn elektrische forensmodellen gepland voor 2024. Hierbij kan worden gedacht aan het gebruik van connectiviteit voor optimale routes waarbij rekening wordt gehouden met de resterende EV-reisafstand, melding van oplaadpunten, veilige rijbegeleiding en after-service-ondersteuning.

Vooruitkijkend zal Honda werken aan het bouwen van een verbonden platform dat meer waarde genereert door niet alleen zijn motorfietsen te verbinden, maar ook door Honda-producten te koppelen en connectiviteit te realiseren buiten hun productdomeinen.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen