Elektrische bobber: Veitis eV-Twin
Knap staaltje authentiek design
Je zou op het eerste gezicht echt niet zeggen dat deze Veitis een elektrische motorfiets is. Batterij en elektromotor zitten weggestopt in een behuizing die sterk lijkt op een V2-motorblok, zoals bij Indian of Harley Davidson.
De Veitis eV-Twin is een creatie van de Brit Steve Smith. Hij koos de BSA Bantam uit 1953 als voorbeeld voor deze elektrische bobber. Aanvankelijk maakte hij deze tweewieler voor persoonlijk gebruik. Na vele positieve reacties heeft hij besloten om zijn geesteskind op de markt te brengen. Dat lukt nu dankzij een overeenkomst met Veitis, een bedrijf dat frames ontwikkelt en produceert voor klassieke racemotoren en ook componenten levert aan de Formule 1.
Prachtig afgewerkt
Het is echt een prachtig afgewerkte bobber met pakkende kleuren en goede materialen. Afgaande op het uiterlijk vallen de prestaties wat tegen. De elektromotor levert 11 kW (15 pk). Dat is niet heel veel. De topsnelheid ligt op 110 km/uur en met volle batterij zou maximaal 160 kilometer kunnen worden afgelegd. De snelweg is dus niet zijn domein. Deze elektrische bobber is meer voor de stad of de boulevard.
Sterk frame
Batterij en elektromotor zitten in de V-twin behuizing verpakt. Via een getande riem wordt het achterwiel aangedreven. Het frame is gemaakt van stijve 631 Reynolds stalen buizen. De voorvork is van het Italiaanse merk Ceriani. De achterdemper zit onder het zadel, zodat een hardtail-look is ontstaan zoals dat hoort bij een bobber.
Bouw start 2019
In 2019 start de productie. Veitis wil er 50 bouwen. Het is volledig handwerk. Een prijs is nog niet genoemd, maar naar verwachting zal het geen goedkope motorfiets worden. Handwerk, high-end materialen en een laag productie-aantal zijn geen voorwaarden voor een scherpe prijs. Kopers krijgen wel iets exclusiefs. Er is op dit moment geen elektrische machine met zo’n klassiek uiterlijk.