achtergrondafbeelding
Harley-Davidson LiveWire 2019

EICMA 2018: Harley-Davidson LiveWire vanaf januari 2019 te koop

Eerste elektrische Harley-Davidson een feit

7 nov 2018, 8:55  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Marc McAllister, Vice President Product Planning en Portfolio van Harley-Davidson, heeft extra details over de eerste elektrische motorfiets Harley-Davidson vrijgegeven.

Enthousiast

Harley-Davidson heeft als doel wereldleider te worden in de elektrificatie van motorfietsen en daarom investeert het bedrijf agressief maar verstandig in elektrische voertuigtechnologie. Harley-Davidson is enthousiast over de toekomst van elektrische motorfietsen en verwacht tegen 2022 een volledig portfolio van elektrische motorfietsen te kunnen leveren.

Prototype

Het merk trapt af met de LiveWire-motorfiets. In 2014 presenteerde het merk een prototype. Op de EICMA 2018-motorshow in Milaan maakt Europa kennis met de productieversie.

Laag zwaartepunt

De kenmerken? Een laag zwaartepunt, een stijf aluminium frame en instelbare Showa-veringscomponenten en natuurlijk een koppelrijke elektromotor. De Harley-Davidson LiveWire-motorfiets wordt aangedreven door een elektromotor met een permanente magneet die direct koppel produceert op het moment dat aan de gashendel wordt gedraaid.

Geluid?

De elektromotor is laag in de motorfiets geplaatst om het zwaartepunt te verlagen. Het LiveWire-model is ontworpen om een geluid te produceren dat de toonhoogte en het volume verhoogt met de snelheid – een nieuwe sound dat het soepele, elektrische vermogen van de LiveWire-motorfiets vertegenwoordigt. Bovendien is de motorfiets ook voor voetgangers en andere weggebruikers hoorbaar.

Showa BFRC-lite

De Showa BFRC-lite (Balanced Free Rushion-lite) mono-shock achtervering wordt aangevuld met Showa SFF-BP (Separate Function Fork-Big Piston) aan de voorkant, die zijn afgestemd op de prestaties en aanpasbaarheid van de achterschokdemper.

Brembo Monoblock-voorremklauwen

De LiveWire beschikt verder over Brembo Monoblock-voorremklauwen met dubbele 300 mm-diameter schijven. Een antiblokkeerremsysteem (ABS) en tractiecontrolesysteem (TCS) ontbreken niet en zijn zelfs standaard. Rollen doet de LiveWire op H-D/Michelin Scorcher-banden (180 mm achter/120 mm voor). De LiveWire heeft zeven selecteerbare riding modes, waarvan er vier standaard in de fabriek zijn ingesteld. Drie modes kunnen door de gebruiker worden gedefinieerd.

Rechargeable Energy Storage System

De LiveWire motorfiets is voorzien van een RESS (Rechargeable Energy Storage System) bestaande uit lithium-ioncellen, omgeven door een gegoten aluminium vinnenbehuizing. De LiveWire-motorfiets is ook uitgerust met een kleine lithium-ionbatterij van 12 volt die de verlichting, de bediening, de claxon en het instrumentenpaneel van stroom voorziet. Het opladen kan worden voltooid met behulp van een on-board Level 1 lader die kan worden aangesloten op een standaard stopcontact met een elektriciteitskabel die onder het zadel van de motorfiets wordt opgeborgen. LiveWire kan ook worden opgeladen met een Level 2 en Level 3, of DC Fast Charge (DCFC), via een SAE J1772 connector (USA), of CCS2 – IEC type 2 connector in internationale markten. Alle Harley-Davidson dealers die de LiveWire-motorfiets verkopen, bieden een openbaar oplaadstation aan.

TFT-kleurentouchscreen

Harley-Davidson installeert een TFT-kleurentouchscreen (dunne filmtransistor, een type vloeibaar-kristalscherm) boven het stuur. Het display is kantelbaar, zodat de meeste rijders een perfecte kijkhoek hebben. Het TFT-scherm geeft de rijder ook toegang tot de interface voor Bluetooth-connectiviteit, navigatie, muziek en meer.

2019

De verkoop van de geheel nieuwe Harley-Davidson LiveWire start in 2019. In januari 2019 maakt het merk meer details bekend over de prijsstelling en het pre-order proces.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen