Eerste rij-indruk – Suzuki GSX-S1000S Katana (2019)
Een korte, maar intensieve eerste kennismaking met deze street fighter
Op en rondom vliegveld Valkenburg maken we als een van de eerste Nederlandse motortitels kennis met de nieuwe Suzuki GSX-S1000S Katana. Onder de streep hebben we hier te maken met een GSX-S1000F met een andere body. Maar dat is te kort door de bocht. Zo’n Katana heeft meer te bieden.
Beroemde naam
Katana is in de motorindustrie een beroemde naam. Suzuki wist in 1981 de wereldpers te halen met de presentatie van de Suzuki GSX1100 S, de voorvader van de Katana die je hier op de foto’s ziet. Destijds was het de snelste productiemotorfiets ter wereld met een topsnelheid van 220 km/u. Hij werd voorzien van een viercilinder met 111 pk en een koppel van 97 Nm bij een drooggewicht van 232 kilogram.
Scherpe snuit
Niet alleen de prestaties waren opvallend, ook het design. Een scherpe snuit, hoekig design, er stond wel wat. Vanwaar dan die naam Katana? Simpel: Katana is het Japanse woord voor het zwaard dat Japanse Samoerai-strijders gebruikten. Een vlijmscherp wapen dat met de hand werd gesmeed. De nieuwe Katana neemt die scherpe styling over, maar is niet langer de snelste motorfiets ter wereld. Neemt niet weg dat deze Suzuki ongelofelijk rap is.
Dragrace
Op het vliegveld mogen we even ‘los’ in een dragrace. In de derde versnelling tikken we na luttele seconden een snelheid van 200 km/u aan. Wat een machine. Een grote invloed op die funfactor heeft de vloeistofgekoelde viercilinder van 999 cc met een vermogen van 150 pk en een koppel van 108 Nm.
Kenmerken
ABS en Traction Control met drie standen zijn standaard, evenals 310 mm grote remschrijven afkomstig van Fujico, voorzien van Brembo-remklauwen met vier zuigers. Grip is er genoeg dankzij de Dunlop Sportmax Roadsport 2-banden waarop Suzuki de Katana aflevert. Het gewicht van de nieuwe Katana komt uit op 215 kilogram en de zadelhoogte bedraagt 825 mm. Met een lengte van 1,85 meter valt er daardoor prima op deze fiets te zitten.
Vertrouwd
De Suzuki Katana voelt direct vertrouwd aan als je plaatsneemt op het brede zadel. Je kijkt uit op een brede tank met een relatief smal neusje. In de smalle voorpartij brengt Suzuki een redelijk compact maar goed afleesbaar display onder. De zitpositie is goed en het stuur is lekker breed. Dat geeft vertrouwen in bochten.
Rustig rijden? Geen probleem
Rijden op de Katana is een feestje. Vooral als er ruimte is om gas te geven. Je ratelt met het kleinste gemak door de versnellingen heen en ziet de snelheid oplopen tot snelheden waar oom agent helemaal niet blij van wordt. Afijn, rustig rijden is ook geen probleem. Het blok is dan bovendien best zuinig met een verbruik van 1 op 20. Het probleem is dat de Katana je continu uit lijkt te dagen om terug te schakelen en extra gas te geven. Aan uitdaging dus geen gebrek, maar aan comfort ook niet.
Designstatement
Met de Katana heeft Suzuki een designstatement ontwikkeld met een ongelofelijk breed prestatiepotentieel. Toeren? Geen probleem? Het circuit op? Gewoon doen. Net als de GSX-1000F is de Katana een multitalent met in dit geval een historisch verantwoorde outfit waar je fan van bent of juist niet. Hier is ie weer: you hate it, or you love it. Weet in ieder geval dat je de Katana vooral in het echt moet zien, én in beide kleuren, want alleen dan komen alle lijnen en fraaie details goed over. Er is overigens keuze uit grijs of zwart.
Onderscheidende motorfiets
De Suzuki Katana is dus vooral een fiets voor de liefhebber van scherp design. Je moet er iets meer voor betalen. Maar daar krijg je ook een onderscheidende motorfiets voor terug met een naam waaraan een roemrijk verleden kleeft. Je koopt in de basis een verhaal. Jij mag na aanschaf de inhoud van de volgende hoofdstukken bepalen.
De prijs
De Katana kost in Nederland 14.999 euro. Daarmee is deze fiets net iets duurder is dan een GSX-S1000A (vanaf 14.399 euro), GSX-S1000ZA (vanaf 14.699 euro) en GSX-S1000FA (vanaf 14.899 euro).
Technische specificaties Suzuki GSX-S1000S Katana
Lengte (mm): 2.130
Breedte (mm): 835
Hoogte (mm): 1.110
Wielbasis (mm): 1.460
Grondspeling (mm): 140
Zithoogte (mm): 825
Gewicht (kg): 215
Motortype: 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 4-in-lijn
Boring x slag (mm): 73,4 x 59,0
Cilinderinhoud (cc): 999
Compressie: 12,2:1
Brandstoftoevoer: injectie
Startsysteem: elektrisch
Smeersysteem: set-sump
Transmissie: 6 versnellingen
Wielophanging vóór: telescopisch, schroefveren, oliegevuld
Achter: swingarm, schroefveer, oliegevuld
Balhoofdhoek / naloop (° / mm): 25 / 100
Remmen vóór: dubbele remschijven
Achter: remschijf
Banden vóór: 120/70ZR17M/C (58W), tubeless
Banden achter: 190/50ZR17M/C (73W), tubeless
Ontsteking: Elektrisch
Brandstoftankinhoud (l): 12