Ducati Multistrada V4: meer allround, meer vermogen
Met V4 Granturismo motorblok met 170 pk!
Ducati heeft de nieuwe Multistrada V4 gepresenteerd, de vierde generatie Multistrada alweer. Hij is volgens Ducati ‘veelzijdiger en comfortabeler, maar effectief in alle rijomstandigheden’. De absolute highlight van deze machine is het nieuwe V4 Granturismo motorblok.
110.000 exemplaren
In 18 jaar tijd zijn er meer dan 110.000 eenheden geproduceerd. Sinds de introductie in 2003 heeft de motorfiets zich kunnen ontwikkelen. De eerste Multistrada was een sportmotor, de 2010-versie was de eerste ‘vier motorfietsen in één’, de eerste motorfiets ter wereld met Riding Modes. In 2015 werd echter het eerste motorblok met variabele timing gepresenteerd. De vierde generatie Multistrada is volgens Ducati een nog beter presterende motorfiets.
V4 Granturismo
Het motorblok de nieuwe V4 Granturismo. Dit 66,7 kilogram zware motorblok heeft een cilinderinhoud van 1.158 cc en levert 170 pk (125 kW) bij 10.500 toeren per minuut met een maximum koppel van 125 Nm bij 8.750 toeren per minuut. De onderhoudsintervallen zijn indrukwekkend: bij de Multistrada V4 is de olieverversing om de 15.000 kilometer gepland, terwijl de klepspeling moet worden gecontroleerd en uiteindelijk om de 60.000 kilometer moet worden bijgesteld. Dankzij een 22-liter tank moet je grote afstanden kunnen afleggen.
Elektronica
Het pakket elektronische hulpmiddelen is uitgebreid. De Multistrada V4 heeft ABS Cornering, Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Traction Control (DTC), met ‘cornering’-functie en – op de Multistrada V4 S – de Cornering Lights (DCL). De Multistrada V4 S is standaard verder voorzien van Vehicle Hold Control (VHC), die het gemakkelijk maakt om opnieuw bergopwaarts te starten, en semi-actieve Ducati Skyhook Suspension (DSS) besturingssysteem met Autoleveling-functie.
Adaptieve cruise control
Met de Multistrada V4 introduceert Ducati ook een radarsysteem voor en achter, dat het gebruik van Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) mogelijk maakt. BMW werkt aan een soortgelijk systeem.
Aluminium monocoque frame
De Multistrada V4 is uitgerust met een aluminium monocoque frame, 19-inch voorwiel en een dubbelzijdige achterbrug en is geschikt voor spaakwielen. Hij heeft een geringe wielbasis (1.567 mm), een sportieve voorkant, vering met grote slag (170 mm voorwiel en 180 mm achterwiel), een bodemvrijheid van 220 mm en een droog gewicht van 215 kilogram.
Diverse versies
Ducati levert het model als Multistrada V4, als Multistrada V4 S (naast Ducati Red ook in Aviator Grey verkrijgbaar, leverbaar met lichtmetalen of spaakwielen) en tot slot de Multistrada V4 S Sport, die een bijzonder gedurfde speciale kleurstelling biedt en het standaard Performance pakket met Akrapovič-uitlaat en carbon voorspatbord bevat.
Vanafprijs
De nieuwe Ducati Multistrada V4 staat vanaf eind december verkrijgbaar zijn bij de Ducati dealers in Nederland vanaf 22.390 euro en vanaf begin januari bij de dealers in België vanaf 19.290 euro.