achtergrondafbeelding

Ducati lanceert eerste straatmotor met carbon frame

Is dit de nieuwe trend op jacht naar minder gewicht?

23 jun 2020, 12:31  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

De Ducati Superleggera V4 is de eerste voor de openbare weg goedgekeurde motor met een frame, achterbrug en wielen van carbon. Deze technologie was tot dusver louter voorbehouden voor MotoGP-racers.

Carbon is superlicht en toch heel stijf en sterk. In de wielrennerij zijn frames van dit materiaal al gemeengoed. Sterker nog, bij het aanbod nieuwe racefietsen zijn carbonframes de norm. In de autowereld zijn de eerste modellen met een carbonstructuur al geïntroduceerd, zoals  sportauto’s van McLaren en de elektrische BMW i3.

Frames van carbon

Datzelfde BMW presenteerde in 2017 de HP4 superbike die eveneens een frame en wielen van carbon had. Het koolstofvezel frame daarvan weegt slechts 7,8 kg. Het enige verschil met de Ducati Superleggera V4 is dat de BMW HP4 niet goedgekeurd was voor gebruik op de openbare weg.

Heel kostbaar

Dus Ducati heeft kan nu met recht de primeur met een carbonframe en wielen in een straatmotor claimen. Je kunt verwachten dat in de nabije toekomst meer merken een supersporter met een frame van carbon zullen presenteren. Machines die overigens alleen weggelegd zullen zijn voor happy few met een goed gevulde geldbuidel.

Gelimiteerde productie

Van de Ducati Superleggera V4 komen er maar 500 exemplaren, die eigenlijk allemaal al zijn verkocht. Ducati heeft een prijs genoemd van circa 90.000 euro en dat is exclusief de voor kentekenregistratie fiscale heffing BPM. Dus ja, voor minder dan een ton heb je hem niet. Als je hem nog zou kunnen kopen.

Extreem licht

Dankzij het uitgebreide gebruik van carbon en componenten van onder andere titanium en magnesium heeft de Superleggera V4 een drooggewicht van 159 kg op de weegschaal (16 kg minder dan de Panigale V4), voor een vermogen/gewichtsverhouding van 1,41 pk/kg. In de circuitconfiguratie stijgt het vermogen tot 234 pk (normaal 224 pk) door de bijgeleverde Racing kit en daalt het gewicht tot 152,2 kg, met een vermogen/gewichtsverhouding van 1,54 pk/kg.

Met componenten uit racerij

Lichtere Öhlins ophangingen en schokdempers met titanium veer maken deel uit van de uitrusting. Het remsysteem is het beste van Brembo’s productie met een MCS radiaalpomp en Stylema® R remklauwen. De Racing kit voor de Superleggera V4 omvat een Akrapovič racing uitlaat voor circuitgebruik in titanium, open koppelingsdeksel in carbon en achterbrugcover in carbon met titanium “slider”.

Makkelijke ombouw naar circuit

Verder kun je verlichting, kentekenplaathouder, zijstandaard en spiegels makkelijk verwijderen. Andere op circuitgebruik gerichte zaken zijn Ducati Data Analyzer + GPS (DDA + GPS); racetankdop, remhendelbescherming, motorfietscover, voor- en achterstandaard en acculader. Kortom, de Ducati Superleggera V4 is eigenlijk een racer die je ook op straat mag gebruiken.

Privileges voor kopers

De kopers van deze Ducati krijgen ook wat voorrechten. Zoals de mogelijkheid om de Panigale V4 R uit te proberen die deelneemt aan het SBK Wereldkampioenschap op de circuit van Mugello. Nog exclusiever is de mogelijkheid – beperkt tot 30 eigenaren van de Superleggera V4 – om de Desmosedici MotoGP op het circuit te rijden, met ondersteuning door Ducati Corse-technici. Tot slot krijgen alle klanten een miniatuur reproductie van de Superleggera V4 in schaal 1:10. Dat is ook een verzamelobject, gepersonaliseerd met het motornummer.

Video van productie

De Ducati Superleggera V4 is een extreme machine, bedacht en ontworpen om maximale prestaties op het circuit te bereiken, maar die gehomologeerd is voor gebruik op de weg. De productie is precisiewerk en Ducati heeft dat vastgelegd in een fraaie video. klik hier voor de video

Share Tweet Share Share E-Mail