Dit zijn de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT
Premium scooters in het middensegment
BMW Motorrad introduceerde met de BMW C 400 X in 2017 en de BMW C 400 GT in 2018 voor het eerst twee premium scooters in het middensegment. Om beide modellen actueel te houden, heeft BMW Motorrad beide scooters verder verbeterd.
Euro 5-emissienorm
Net als voorheen drijft de 1-cilindermotor met 25 kW (34 pk) vermogen bij 7.500 toeren per minuut en 35 Nm koppel bij 5.750 toeren per minuut de scooters aan. De aandrijfkracht gaat naar het achterwiel via de Continu Variabele Transmissie (CVT) en de torsiestijve swingarm. De scooters voldoen nu aan emissienorm Euro 5.
E-gas
De motor is voorzien van zogenoemde ‘electronic throttle grip’ ofwel E-gas, een elektrisch bediende gasklep, en een nieuw motormanagementsysteem. Andere verbeteringen zijn een gemodificeerde matrix en coating van de katalysator, een breedband-zuurstofsensor, aanpassingen aan de cilinderkop, een nieuwe sensor op de dynamo, een aangepaste kabelboom en een geoptimaliseerde regeling van het stationair toerental. In de luchtinlaat gaat de stationairtoerentalregeling via de bypass van de gasklep en een turbulentiesysteem.
Automatic Stability Control (ASC)
Ook de ASC van de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT is geoptimaliseerd. Anders dan de handmatige calibratie van voorheen – bijvoorbeeld bij het wisselen van de banden – heeft het nieuwe systeem automatische calibratie. Verder staat het systeem minder slip toe. Dat is tijdens het rijden merkbaar doordat de reacties preciezer en gevoeliger zijn – vooral op nat en glad wegdek. Uitschakelen van ASC is ook niet meer nodig.
Ander remsysteem
Het remsysteem is ook vernieuwd. BMW gebruikt nieuwe remklauwen met de dubbele remschijven voor. De slag van de remhendels – links voor de achterrem en rechts voor de voorrem – is beter op elkaar afgestemd voor een symmetrisch remgevoel.
USB-aansluiting
De geoptimaliseerde verlichting van de bagageruimte onder de buddyseat (standaard 31 liter; 45 liter met Flexcase) verhoogt het comfort. De verlichting is nu niet meer opzij, maar bovenin gemonteerd voor betere belichting. Verder is de opbergruimte rechtsvoor van een 12-voltaansluiting voorzien en een USB-laadaansluiting.
Nieuwe kleuren
De nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT zijn elk leverbaar in drie kleuren.
C 400 X:
- Basiskleur Blackstorm metallic
- Optioneel Granite Grey metallic (+ € 50,00)
- Style Sport: Blackstorm metallic/Racingblue metallic mat, + € 200,00)
C 400 GT:
- Basiskleur Alpine White
- Optioneel Kallisto Grey metallic (+ € 50,00)
- Style Triple Black: Blackstorm metallic met matte striping (+ € 200,00)
Specificaties
C 400 GT | C 400 X | ||
Motor | |||
Cilinderinhoud | cc | 300 | |
Boring x slag | mm | 80 x 69,6 | |
Vermogen | kW (pk) | 25 (34) | |
bij toerental | t/min | 7.500 | |
Koppel | Nm | 35 | |
bij toerental | t/min | 5.750 | |
Type | Watergekoelde ééncilinder viertaktmotor, vier kleppen per cilinder, boveliggende nokkenas met kleptuimelaars, wet sump | ||
Compressieverhouding | 11,5:1 | ||
Brandstof | Premium ongelood 95 RON | ||
Aantal kleppen per cilinder | 4 | ||
Ø inlaat-/uitlaatkleppen | mm | 32,5/27,2 | |
Ø gasklep | mm | 40 | |
Motormanagement | BMS-ME | ||
Uitlaatgasreiniging | Driewegkatalysator met gesloten circuit, emissienorm EU-5 | ||
Elektrische systeem | |||
Dynamo | W | 316 | |
Accu | V/Ah | 12/9 | |
Koplamp | LED, groot- en dimlicht | ||
Achterlicht | LED, rem- en achterlicht | ||
Startmotor | W | 500 | |
Transmissie | |||
Koppeling | Droge centrifugaalkoppeling | ||
Voorwielophanging | Continu Variabele Transmissie met riem | ||
Secundaire overbrenging | Twee reductietandwielen | ||
Wielophanging | |||
Frame | Stalen brugframe | ||
Voorwielophanging | Telescopische voorvork, Ø 35 mm | ||
Achterwielophanging | Dubbele aluminium swingarm, dubbele veerpoot, verstelbare veervoorspanning | ||
Veerweg voor/achter | mm | 110/112 | |
Naspoor | mm | 81 | |
Wielbasis | mm | 1.560 | |
Balhoofdhoek | ˚ | 63,6 | |
Remmen | voor | Vaste dubbele schijfrem, Ø 265 mm, zwevende vierzuiger remzadel | |
achter | Enkele schijfrem, Ø 276 mm, zwevende éénzuiger remzadel | ||
ABS | BMW Motorrad ABS standaard | ||
Wielen | Gegoten aluminium wielen | ||
voor | 3,50 x 15 inch | ||
achter | 4,25 x 14 inch | ||
Banden | voor | 120/70 ZR 15 | |
achter | 150/70 ZR 14 | ||
Afmetingen en gewichten | |||
Lengte | mm | 2.210 | |
Breedte incl. spiegels | mm | 835 | |
Zithoogte | mm | 775 | |
Rijklaargewicht | kg | 214 | 206 |
Toelaatbaar totaalgewicht | kg | 415 | 405 |
Inhoud brandstoftank/reserve |
l | 12,3/8 | |
Prestaties | |||
Brandstofverbruik (WMTC) | l/100 km | 3,5 | |
CO2-emissie | g/km | 81 | |
Acceleratie 0-100 km/h | s | 9,6 | 9,3 |
Topsnelheid | km/h | 139 |