achtergrondafbeelding

Dit is de nieuwe BMW S 1000 R (2021)!

199 kilogram, 165 pk, 114 Nm

19 nov 2020, 16:41  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Heftige machine toch, deze nieuwe BMW S 1000 R? Hij komt in 2021 op de markt en is wat technologie betreft gebaseerd op de S 1000 RR. Dit zijn alle details van de nieuwe BMW S 1000 R.

Direct afgeleid van de S 1000 RR

Op cruciale punten zoals de motor en het frame is de nieuwe 199 kilogram zware en 165 pk sterke BMW S 1000 R direct afgeleid van de S 1000 RR. De nauwe verwantschap aan de ‘RR’ is bovendien vanuit iedere hoek zichtbaar.

De krachtbron

De viercilinder lijnmotor is gebaseerd op die van de S 1000 RR en levert een vermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 t/min. Het maximum koppel van 114 Nm is beschikbaar bij 9.250 t/min. Het koppel is over een breder toerenbereik uitgesmeerd. Om zowel het geluid, het brandstofverbruik als het toerental tijdens het rijden te beperken, in het bijzonder op kruissnelheid op buitenwegen, zijn de vierde, vijfde en zesde versnelling langer gemaakt. De zelfversterkende anti-hop-koppeling werkt volgens BMW vloeiender en bovendien is de S 1000 R voor het eerst optioneel uitgerust met een motorkoppelregelsysteem (MSR). Het motorkoppelregelsysteem voorkomt dankzij elektronische aansturing dat het achterwiel gaat slippen bij abrupt gasgeven of terugschakelen.

Lichter frame

Het frame en de swingarm zijn gebaseerd op de S 1000 RR en aanzienlijk lichter geconstrueerd dan bij het voorgaande model. Tegelijkertijd heeft de motor in het zogenaamde Flex Frame nog meer een ondersteunende functie dan voorheen. Het nieuwe frame biedt dankzij zijn zeer smalle design nog meer voordelen. Zo is de motorfiets aanzienlijk smaller ter hoogte van de knieën van de berijder, wat zorgt voor een meer ontspannen zithouding en meer bewegingsvrijheid. Dankzij een instelbaar stuur kan de berijder de ergonomie verder optimaliseren. Standaard zijn twee posities mogelijk: 0 mm / +10 mm naar voren. Bovendien is optioneel een hogere stuurbevestiging leverbaar, die ook in de rijrichting met 0 mm / +10 mm kan worden gedraaid.

Full Floater Pro kinematica

De onderlangse swingarm is overgenomen van de S 1000 RR en de centraal geplaatste veerbeen met Full Floater Pro kinematica staat nu aanzienlijk verder van de motor. Dit voorkomt opwarmen door de motor en dus een stabielere temperatuurhuishouding en zorgt bovendien voor constantere dempingseigenschappen. In combinatie met de van de motorsport afgeleide swingarm zorgt dit voor meer grip en minder bandenslijtage.

Rijmodi

De nieuwe S 1000 R is standaard uitgerust met Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro met hellingshoekoptimalisatie en de drie rijmodi Rain, Road en Dynamic. Optioneel is Rijmodi Pro leverbaar, met de volledig instelbare Dynamic Pro modus die bijzonder veel instellingsmogelijkheden biedt. Rijmodi Pro biedt ook de Engine Brake functie, evenals het motorkoppelregelsysteem (MSR) en Wheelie Control. Tot slot zorgt Dynamic Brake Control (DBC), eveneens onderdeel van Rijmodi Pro, voor extra ondersteuning van de berijder bij een noodstop.

6,5-inch TFT-scherm

Ook het instrumentencluster van de S 1000 R is overgenomen van de S 1000 RR. Daarbij werd speciale nadruk gelegd op de best mogelijke afleesbaarheid en een groter aanbod van functies en informatie. Het scherm is dan ook groot, met een optimaal informatiedisplay voor een goede afleesbaarheid. De berijder kan kiezen voor aangepaste weergaven voor verschillende omstandigheden.

Het Pure Ride Screen biedt bijvoorbeeld alle informatie voor gewone ritten, terwijl het Core Screen ook de hellingshoek, vertraging en tractiecontrole toont. Een Bluetooth-smartphone-interface maakt standaard pijlnavigatie op basis van een app mogelijk. Het TFT-display is dankzij de multicontroller links op het handvat comfortabel te bedienen. Het optionele M pakket biedt een derde Core Screen, met balkweergave en rondetijden.

LED-koplamp

De lichtunits van de nieuwe S 1000 R maken gebruik van LED-technologie. Zo heeft de opvallende LED-koplamp een geoptimaliseerd dim- en grootlicht. Ook de nieuw ontworpen richtingaanwijzers en achterlichten maken gebruik van LED-technologie. De richtingaanwijzers aan de achterzijde zijn afkomstig van de S 1000 RR en voorzien van een geïntegreerde weergave van het achter- en remlicht. De richtingaanwijzers aan de voorzijde zijn ‘verborgen’ bij de voorvork. De adaptieve bochtverlichting, als af fabrieksoptie onderdeel van Koplamp Pro, zorgt voor extra veiligheid in het donker. De bochtverlichting bestaat uit extra LED-modules, die verder de bocht in schijnen.

Kleuren

BMW levert de nieuwe S 1000 R in de kleuren solid basiskleur Racing red, de Stijlvariant Sport en het M pakket.

De highlights van de nieuwe BMW S 1000 R:

  • 5 kg lichter, nieuw ontwikkelde 4-cilinder lijnmotor gebaseerd op de S 1000 RR, met verder geoptimaliseerd vermogen in het middenbereik en nieuwe verhoudingen voor de 4e t/m 6e versnelling.
  • 6,5 kg gewichtsreductie tot 199 kg DIN leeggewicht of 202 kg met Comfort- en Dynamic pakket. Het M pakket verlaagt het gewicht nog eens met 4,8 kg (2 kg met gesmede wielen / 3,7 kg met carbon wielen).
  • 121 kW (165 pk) bij 11.000 t/min en 114 Nm bij 9.250 t/min.
  • Ten minste 90 Nm koppel beschikbaar tussen 5.500 en 12.000 t/min. Vanaf 3.000 t/min al meer dan 80 Nm beschikbaar.
  • Lineaire koppelcurve: nog betere rijeigenschappen in het gehele toerenbereik.
  • Nieuw ontwikkelde vering en Flex Frame, waarbij de motor nog meer een dragende functie heeft.
  • Aanzienlijk verbeterde ergonomie dankzij het Flex Frame, dat op kniehoogte smaller is.
  • Onderlangse swingarm met Full Floater Pro kinematica en nieuwe centrale veerbeen voor een nog gevoeliger respons en geoptimaliseerde grip voor het achterwiel.
  • Lichter uitlaatsysteem, voldoet aan Euro 5-norm.
  • Regelunit met sensoren die in zes richtingen G-krachten registreren voor het nauwkeurig bepalen van de pitch rate en anti-wheelie-functie.
  • ABS Pro voor nog meer veiligheid bij het remmen, ook in bochten onder een hellingshoek. Speciale regenmodus met gematigder remkrachtverloop.
  • Dynamic Traction Control (DTC) zorgt voor nog meer stabiliteit bij het accelereren.
  • Drie rijmodi: Rain, Road en Dynamic.
  • DTC wheelie-functie.
  • Af fabrieksoptie Rijmodi Pro met extra Dynamic Pro-modus inclusief instelbare Wheelie Control, Engine Brake, motorkoppelregelsysteem (MSR), Launch Control, Pitlane Limiter en Hillstart Control Pro.
  • Hillstart Control.
  • Schakelassistent Pro voor snel op- en terugschakelen zonder gebruik van de koppeling af fabriek leverbaar.
  • Instrumentencluster met 6,5-inch, gemakkelijk afleesbaar TFT-display inclusief aanvullende sportweergaven, pijlnavigatie en connectiviteit.
  • Nieuwe LED-koplamp en LED-lichtunits.
  • Af fabrieksoptie Koplamp Pro met adaptieve bochtverlichting en dagrijverlichting.
  • Volledig nieuw ontworpen kuipelementen voor een nog dynamischer vormgeving.
  • Aantrekkelijke basiskleur en direct bij introductie twee stijlvarianten leverbaar.
  • Uitbreiding van het Originele BMW Motorrad Accessoires aanbod en leverbare opties, inclusief M pakket, Carbon pakket en pakket met gefreesde onderdelen.
Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen