achtergrondafbeelding
Kawasaki - Keishi Fukumoto

Deze man ontwerpt vele Kawasaki’s

Interview met Keishi Fukumoto, Senior Manager Styling & Design Department, Kawasaki Heavy Industries

28 jun 2019, 14:01  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Suzuki SV650X Café Racer met Café Pack.

Designers van motormerken treden in tegenstelling tot ontwerpers van auto’s vrijwel nooit op de voorgrond, terwijl ze grote invloed hebben op het ontwerp van een motorfiets. Hoog tijd om dat te veranderen. We spreken met Keishi Fukumoto, Senior Manager Kawasaki Styling. Kortom: deze man heeft misschien ook wel jouw Kawasaki ontworpen.

Stel jezelf even voor: wie ben je, hoe oud ben je, waar woon je, hoe lang werk je al voor Kawasaki?
“Ik ben Keishi Fukumoto, 56 jaar oud en woonachtig in Akashi City in Japan. Ik heb geleerd voor Graphic Design maar had altijd al een grote passie voor Kawasaki-motoren. Ik kon het niet laten om Kawasaki om een baan te vragen. En zo geschiedde. Ik ben begonnen als Motorcycle Styling Designer bij Kawasaki. Dat heb ik 31 jaar lang gedaan. Ik deed vooral veel met de sportievere modellen van Kawasaki. Sinds 2010 ben ik aangesteld als Senior Manager van Kawasaki Styling.”

Kawasaki - Keishi Fukumoto

Welke motor(en) heb je zelf, welke is je favoriet en waarom?
“Ik heb heel veel motoren gehad, maar sinds ik een verkeersongeluk heb gehad, kan ik helaas geen motor meer rijden. Hierdoor heb ik al mijn motoren verkocht.”

Wat is volgens jou een iconisch motorontwerp en waarom?
“Een iconisch motorontwerp is in mijn optiek een ontwerp waar niets aan toegevoegd hoeft te worden, maar ook niets van verwijderd moet worden. De krachtbron van de motor moet uit het ontwerp springen. Ik noem als voorbeelden het ontwerp van de originele Kawasaki Z1 en de Vincent Black Shadow. Een essentieel element van een design is voor mij dat het nooit mag ‘vervagen’ met de tijd.”

Kawasaki 900 Z1

Waar haal je inspiratie vandaan om motoren te ontwerpen? Kun je voorbeelden geven?
“Ik heb voor mijn designs nog nooit een bestaande vorm of object als inspiratiebron gebruikt. Ik heb wat momenten meegemaakt dat het opeens duidelijk werd in mijn hoofd, hoewel ik het daarvoor wazig voor me had. Dingen die de doorslag geven in het ontwerpproces zijn kleuren in de stad, scenes, eten of een gevoel. Ik ben van mening dat het risicovol is om een design te zoeken in een bestaand object. Wat voor mij belangrijk is, is dat mensen na het zien van een object in gedachte een beeld of gevoel moeten krijgen. In mijn huidige positie – het managen van mijn ontwerpteam – let ik op het idee dat een belletje doet rinkelen tussen alle designvoorstellen. Als niets een belletje doet rinkelen, dan begint er een lange weg om te ontdekken wat wel het juiste idee is. Om het moment te vangen, moet ook ik mezelf voorbereiden.”

“Dingen die de doorslag geven in het ontwerpproces zijn kleuren in de stad, scenes, eten of een gevoel.”

Wat zijn je plannen op het gebied van design voor de toekomst van het motormerk Kawasaki?
“Ik heb eerder al aangegeven dat een ontwerp eigenlijk niet mag ‘vervagen’ met de tijd. Dat is belangrijk, maar het is net zo belangrijk dat onze ontwerpen ‘matchen’ met de moderne tijd. Buiten mijn eigen toekomstplan is het complete designteam van Kawasaki tijdens de dagelijkse ontwerpactiviteiten ook zoekende naar een nieuw Kawasaki-ontwerp.”

Kawasaki

Moet elke motorfiets een geheel eigen ontwerp hebben of blijft het creëren van een familiegezicht belangrijker?
“Dat is een goede vraag. Voor al onze ontwerpen is het eerste belangrijk, dat een fiets een eigen ontwerp heeft. Maar in mijn positie is het tweede belangrijker, dus het creëren van een familiegezicht. Zelfs in de motor-industrie is het ontwerp de meeste effectieve manier om je te onderscheiden. We zouden graag in één oogopslag een beeld achter willen laten van Kawasaki door ons design en de kleuren. En ik geloof dat het ook belangrijk is om ons design aan te passen op basis van marktontwikkelingen.”

“Iconische motorontwerpen zijn in mijn optiek de originele Kawasaki Z1 en de Vincent Black Shadow.”

Is het ontwerpen van nieuwe motoren niet ontzettend moeilijk? Je zit altijd vast aan een frame en hebt weinig speelruimte om iets sterk afwijkend te doen, of niet?
“In geen enkele industrie bestaat een eenvoudig ontwerp, maar ik denk dat het klopt als we motoren vergelijken met andere productdesigns. Op een motor zijn veel functionele onderdelen zichtbaar die in het ontwerp opgenomen moeten worden, zelfs als we op dat ene onderdeel als designer geen invloed kunnen uitoefenen. Onze technische afdeling moet dus ook een neusje hebben om er iets moois van te maken. Strengere regels en de komst van nieuwe innovatieve elektrische hulpmiddelen zorgen ook steeds meer voor beperkte ontwerpruimte. Dit is een echte breinbreker en een uitdaging voor al onze ontwerpers.”

“Ik ben benieuwd welke invloed zelfrijdende personenauto’s zullen uitoefenen op kleinere voertuigen, waaronder motoren.”

Welke nieuwe ontwikkelingen gaan een belangrijke rol spelen in motordesign?
“Vanuit het oogpunt van een ontwerper zal vooral EV-technologie een rol gaan spelen. Alle nu vanzelfsprekende onderdelen van een motorfiets gaan dan op de schop, alleen de delen die de bestuurder nog aanraakt, blijft grotendeels hetzelfde. Vooral batterijen hebben meer ruimte nodig dan een verbrandingsmotor. Dit kan ons een grote kans geven om de zogeheten ‘Golden Rules’ en de schoonheidsformule los te laten, die al lange tijd bepalend zijn tijdens het ontwerpen van motoren.”

In de auto-industrie is autonoom rijden een hot item. Hoe kijk je als motordesigner tegen dit onderwerp aan?
“Persoonlijk geloof ik dat zelfstandig rijdende motoren niet gerealiseerd zullen worden, maar als het toch gebeurt, dan zal het ontwerp van motoren totaal veranderen, te beginnen met de manier waarop mensen zitten op een motor. Ik ben meer benieuwd welke invloed zelfrijdende personenauto’s zullen uitoefenen op kleinere voertuigen, waaronder motoren.”

 

Share Tweet Share Share E-Mail