Deze Harley-Davidson heeft vier wielen
Uniek voertuig duikt op bij Amerikaanse veiling
Harley Davidson en de V-Twin zijn al decennia lang een gouden combinatie, maar dat er nog veel meer met het motorblok kan, bewees de Amerikaan Bill Burke. Hij bouwde in 1959 deze bijzondere raceauto en wist er zelfs een snelheidsrecord mee te breken. Zestig jaar later gaat de unieke Bonneville Streamliner Super Shaker onder de hamer.
Zelfgebouwde raceauto
Op de zoutvlaktes van Bonneville worden al decennia lang snelheidsrecords gebroken. Tegenwoordig zijn het professionele raceteams die met megabudgetten snelheidsrecords proberen te verbreken, maar vroeger was dat anders. Toen bouwde je met veel creativiteit in je eigen schuur een raceauto of -motorfiets om deel te nemen. Zo ook de Amerikaan Bill Burke, die in die tijd veel met auto’s experimenteerde en deze bijzondere racer met Harley-Davidson-aandrijving bouwde.
Harley-Davidson Service Trike
De exacte reden om voor een Harley-Davidson ‘Knucklehead’ V-Twin te kiezen is onbekend, maar vermoedelijk wilde Burke de auto zo klein mogelijk houden. Hij begon met het chassis van een Cooper-raceauto en onderdelen van een Harley-Davidson Service Trike. Dat is een bijzondere trike die door de fabrieken van Harley-Davidson reed om onderdelen af te leveren. Burke voerde het motorblok op plaatste het samen met de versnellingsbak en achteras in het chassis. De vooras leende hij van een Ford Anglia.
Direct een snelheidsrecord
De piepkleine raceauto kreeg een aerodynamische carrosserie met net genoeg ruimte voor Burke en het motorblok. Dankzij de compacte opbouw weegt de eigenaardige Bonneville Streamliner Super Shaker niet meer dan 272 kilogram! Burke wist uiteindelijk 243 km/u te halen met de auto en vestigde daarmee direct een snelheidsrecord in zijn klasse.
De auto is volledig gerestaureerd en wordt op 17 maart in het Amerikaanse Phoenix geveild. het veilinghuis Mecum Auctions verwacht dat de auto tussen de 125.000 en 250.000 dollar opbrengt (110.000-177.000 euro).