De Praga ZS 800 weegt slechts 142 kg
De aanschafprijs is echter wel wat gewichtig
Nog nooit gehoord van Praga? Dat is vreemd, want het merk is al in 1928 met zijn eerste motorfiets op de proppen gekomen. Dat was de Praga BD 500, een van de eerste met een motorblok met dubbele bovenliggende nokkenassen. De nieuwe ZS 800 is een verre nazaat.
Praga is gevestigd in Tsjechië en wel in Praag. Het is ook het bedrijf achter de Praga Bohema hypercar, die in 2022 over het voetlicht is getild. Met een naar 700 pk en 725 Nm getunede V6 van de Nissan GT-R en een gewicht van 982 kilogram biedt deze straatlegale sportauto het nodige vuurwerk. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt ongeveer 2,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 300 km/u.
Praga niet de eerste, de beste
Datzelfde Praga heeft ook trucks gebouwd voor de Dakar Rally en ontwikkelt bussen, vliegtuigen en karts. Het is dus niet zomaar een bedrijf, het is een concern met hoogwaardige technische knowhow en vakmanschap. Een bedrijf dat al is opgericht in 1907 en dat dus in 1928 zijn eerste motorfiets lanceerde.
Endurance-record
Die motorfiets, de BD 500, trok destijds de nodige aandacht door zijn motorblok met dubbele bovenliggende nokkenassen. En doordat de maker, ene Jaroslav Koch, in een ruk van Rome naar Praag reed. Hij legde 1.480 km af in 35 uur en 40 minuten en dat was destijds een endurance-record.
Praga ZS800 een vedergewicht
Als ode aan toen hebben de technici van Praga weer een motorfiets in elkaar gezet. Dat is de ZS 800 en die blinkt uit door een superlaag gewicht. Want vindt maar eens een machine van 773cc van 142 kg drooggewicht. Met volle tank en andere vloeistoffen komt hij op 158 kg.
Bobber-stijl
De tweecilinder levert een maximaal vermogen van 50 pk en een koppel van 65 Nm. Dat is dan weer niet bijster veel, maar past wel bij het karakter van deze als klassieke Bobber gestileerde motor. Dat lage gewicht is te danken aan veel componenten die zijn gemaakt van met carbon versterkt kunststof, zoals zelfs de velgen. Kijk ook eens naar de speciale voorvork met centrale veerpoot en de ‘ouderwetse’ (of is dat historisch verantwoorde) trommelremmen voor en achter.
Is hij te koop?
Het antwoord is: ja. Het zal je echter niet lukken om er nu nog een te bemachtigen, want Praga bouwt er maar 28 en die zijn in feite allemaal al gereserveerd. Verder zal de prijs je enthousiasme kunnen temperen, want deze ZS 800 van 50 pk is er vanaf 86.000 euro. Ja, je leest het goed: er is echt geen nul te veel getikt.