achtergrondafbeelding

De Kawasaki 7 Ninja is de eerste Hybride motorfiets ter wereld

5 jan 2024, 15:10  •  Nieuws  •  Door De Redactie

Na de introductie van hun allereerste elektrische motor, vervolgt Kawasaki zijn weg naar een milieuvriendelijke toekomst. De splinternieuwe Ninja 7 Hybrid wordt door het merk aangeprezen als de eerste hybride motorfiets die op grote schaal wordt geproduceerd. Het model kan rijden op benzine, elektriciteit of een combinatie van beide.

Hybride-aandrijflijn

De Ninja 7 Hybrid is voorzien van een vloeistofgekoelde Parallel-Twin motor van 451cc en een elektromotor die samen goed zijn voor een vermogen van 43 kW (59 pk). In de E-boost modus heb je tijdelijk 69 pk tot je beschikking. Het maximale koppel bedraagt 60,4 Nm dat al vanaf 2.800 tpm beschikbaar is. Op basis van de cilinderinhoud lijkt het motorblok sterk geïnspireerd te zijn door dat van de Eliminator, dat op zijn beurt weer voortbouwt op het Ninja 400-motorblok.

Drie rijmodi

De Kawasaki biedt een keuze uit drie rijmodi: Sport-hybrid, Eco-hybrid en EV. Sport-hybrid en Eco-hybrid leveren verschillende rijervaringen, waarbij de focus respectievelijk ligt op prestaties of brandstofbesparing. Hoewel Kawasaki geen uitgebreide details heeft vrijgegeven, beloven ze dat het brandstofverbruik vergelijkbaar is met dat van een motorfiets in de 250cc-klasse. Volgens de officiële WMTC-verbruiksmeting verbruikt hij een liter benzine voor 25 kilometer en in de ECO-rijmodus is 1 op 27 mogelijk. Over sprinttijden is nog weinig bekend. Volgens Kawasaki trekt hij vanuit stilstand even snel op als een 1.000cc motorfiets.

Start-stop systeem

De EV-modus biedt een volledig elektrische rijervaring met een beperkte snelheid en actieradius. Deze modus is ontworpen om geluidshinder te voorkomen op bepaalde momenten, zoals in stille woonwijken of parkeergarages. De elektrische actieradius bedraagt 12 kilometer. De motor is ook voorzien van een start-stop systeem dat we kennen van hybride-auto’s. Meer informatie over plug in hybrid of hybrid-systemen. De Ninja 7 Hybrid heeft een soortgelijk systeem. Zodra je tot stilstand komt, gaat de verbrandingsmotor automatisch uit. De transmissie gaat dan in de eerste versnelling en zodra je de koppelingshendel inknijpt, springt de motor weer aan en kun je wegrijden.

Walk Mode

De Ninja 7 Hybrid heeft ook een zogeheten Walk Mode. De elektromotor helpt dan mee als je stapvoets voor- of achteruit wilt manoeuvreren. In tegenstelling tot de elektrische modellen beschikt de Ninja 7 Hybrid over een zesversnellingsbak. Echter, in tegenstelling tot de conventionele benzine-aangedreven modellen van Kawasaki, is de koppeling volledig automatisch. Je zult geen koppelingshendel of versnellingspook vinden. In plaats daarvan is het schakelmechanisme uitgerust met een schakelaar waarmee je kunt wisselen tussen de automatische en handmatige transmissie. Er is een “+”-knop voor het omhoog schakelen en een “-“-knop voor het terugschakelen.

Accupakket

Voor de motor heeft Kawasaki het Trellis-frame als basis gepakt en flink aangepast. In het frame hangt niet alleen de brandstofmotor en elektromotor, maar ook een accupakket met een capaciteit van 7 kWh. Het frame is zo aangepast dat de 7 Hybrid de optimale gewichtsverdeling heeft. Een kuip bedekt de mechanische onderdelen en is voorzien van inlaatopeningen aan beide zijden van de uitlaat. De linker inlaat voert vermoedelijk koellucht aan voor de aandrijflijn, terwijl de rechter inlaat leidt naar een tunnel die koellucht naar de accu stuurt.

 

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen