achtergrondafbeelding

Daar is hij: de BMW R 1300 GS Adventure

Hoge GS nu ook voor rijders met kortere benen

10 jul 2024, 8:31  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

De Adventure-versie van de BMW R 1300 GS biedt veel mogelijkheden voor lange tochten, ook offroad. De elektronische ondersteuning overtreft je verwachtingen.

Vond je de de BMW R 1250 GS Adventure altijd net een tikkeltje te hoog? En had je om die reden zijn opvolger, de BMW R 1300 GS Adventure, daarom al van je lijstje geschrapt? Nou, voeg hem dan maar weer toe als je in bent voor een zware en reislustige all-roader. Met de optionele adaptieve hoogteregeling zakt hij 30 mm vlak voordat je stopt. En daarnaast kun je een comfortsysteem aanvinken waarmee de zithoogte nog eens 20 mm daalt. Dus tot vijf centimeter is hij te verlagen.

BMW R 1300 GS Adventure kan ook automatisch schakelen

Het is maar een van de vele mogelijkheden die BMW biedt voor zijn nieuwe R 1300 GS Adventure. In feite wil het merk zijn ultieme groottoerist voor zoveel mogelijk rijders en toepassingen geschikt maken. De lijst extra’s en vooral elektronische assistentie is van ongekende proporties. Nog een voorbeeld: Automated Shift Assistent is ook mogelijk. Koppelen en schakelen gaat dan automatisch en desgewenst met een programma dat ook de schakelacties aanpast op offroad-omstandigheden.

Compacte boxermotor

De tweecilinder boxermotor vormt de kern van de nieuwe R 1300 GS Adventure. De nieuwe motor, voor het eerst geïntroduceerd voor de R 1300 GS, is compacter dan bij de voorgaande R 1250 GS Adventure mede door de plaatsing van de transmissie onder de motor. De 1.300 cc motor levert 107 kW (145 pk) bij 7.750 t/min en het maximale koppel bedraagt 149 Nm bij 6.500 t/min.

Uit staal opgebouwd frame

In het rijwielgedeelte speelt het uit staal opgebouwde frame de hoofdrol met een grotere stijfheid ten opzichte van het voorgaande GS-frame. Het aangeschroefde achterframe is nu van aluminium en bestaat dus niet meer uit stalen buizen. De nieuwe EVO Telelever voorwielgeleiding en de herziene EVO Paralever achterwielgeleiding dragen bij aan de stuurprecisie en rijstabiliteit.

Standaard met Dynamic Suspension Adjustment

De elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) is standaard. Die past de schokdemping en de veerstijfheid voor en achter aan – afhankelijk van de gekozen rijmodus, omstandigheden en manoeuvres. De automatische aanpassing van de vering zorgt ook voor beladingscompensatie.

Inclusief rijmodus Enduro

De nieuwe R 1300 GS Adventure beschikt standaard over vier rijmodi. Naast Eco, Road en Rain is er de Enduro rijmodus. In deze rijmodus is sprake van een offroad-setup voor betere handling op onverharde ondergrond. ABS en elektronische traction control en de motorremregeling zijn dan ook aangepast om de grip op losse ondergrond optimaal te maken.

Platte led-schijnwerpers

De nieuwe R 1300 GS Adventure is voorzien van een zeer compacte full-LED koplamp met opvallend lichticoon., die ook is te zien bij de ‘gewone’ GS. De lichtunit bestaat uit één LED unit voor dim- en grootlicht, aangevuld met vier LED units voor de dagrijverlichting en zijverlichting. Nieuw zijn de twee extra platte aanvullende LED schijnwerpers, die naadloos zijn opgenomen in de kuip. In de handkappen geïntegreerde LED richtingaanwijzers maken het opvallende lichtconcept van de R 1300 GS Adventure compleet.

Elektronische vangnetten

De nieuwe R 1300 GS Adventure is standaard voorzien van Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie. Optioneel biedt de Riding Assistant nog meer functies, met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en het nieuwe Rear End Collision Warning (RECW). Dat laatste systeem waarschuwt achteropkomend verkeer met snel knipperende alarmlichten.

Tot 130 liter voor bagage

Optioneel leverbaar is een robuuste aluminium topkoffer met een inhoud van 37 liter. Die kun je monteren op een vibratievrije houder en met een elektrische interface voor verlichting en USB-aansluiting. Ook heeft de koffer geïntegreerde handgrepen voor de passagier. Het laadvermogen is 8 kg. De nieuwe aluminium zijkoffers hebben een laadvermogen tot 10 kg en een inhoud van samen meer dan 73 liter (37 liter links, 36,5 liter rechts). De magnetische koppeling van de linker koffer doet dienst als elektrische interface voor de USB-aansluiting in de koffer. Eveneens optioneel zijn aluminium volume-uitbreidingen van 10 liter per koffer.

Tot 30 liter voor benzine

De aluminium brandstoftank heeft een inhoud van 30 liter. De tank kan ook worden gebruikt voor het meenemen van bagage. Daarvoor zitten er drie bevestigingselementen boven op het tankpaneel. Optioneel leverbaar is een 12 liter grote waterdichte tanktas, die je op kunt klappen zodat de tankdop en het smartphone-vak toch toch snel toegankelijk zijn. Standaard zijn ook de met rubber ingelegde opbergvakjes links en rechts van de tank.

Drie uitvoeringen

Met zijn Racing Red unilak heeft de nieuwe R 1300 GS Adventure in standaarduitvoering al een atletische en afgetrainde uitstraling. De zilverkleurige tank, zwarte of rode buddyseats, zwarte handvatten, zwarte wielen en rode handkappen vormen een opvallend contrast. Verder kun je kiezen voor Triple Black met zwarte accenten, een in Tinted Clear Coat uitgevoerde brandstoftank en zilverkleurige inserts. De GS Trophy heeft een sportief kleurenschema. Racing Blue metallic wordt gecombineerd met opvallende Light White unilak en strepen in Racing Red. Als Option 719 Karakorum is de R 1300 GS Adventure uitgevoerd in de exclusieve kleur Aurelius Green Metallic mat. Goudkleurige lijnen, de ‘Option 719’-badge op de tank en het pakket met componenten van Shadow gefreesd aluminium maken de hoogwaardige uitstraling compleet. Ook goudkleurige wielen en handvatten springen direct in het oog.

De BMW R 1300 GS Adventure beleeft zijn marktintroductie eind 2024 met een consumentenadviesprijs vanaf € 26.950,-.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen