Curtiss Warhawk: gelimiteerd op 36 exemplaren
The last hurrah van een benzine-gestookte Curtiss
Het Amerikaanse bedrijf Curtiss Motorcycles legt zich in de toekomst volledig toe op het produceren van elektrische motorfietsen. Het bedrijf neemt in stijl afscheid van de benzine-gestookte motorfiets. Zie hier de Curtis Warhawk. Superexclusief maar ook peperduur.
De vanafprijs
Om met dat ‘dure’ aspect te beginnen: Curtiss Motorcycles vraagt maar liefst 112.500 Amerikaanse dollars. Omgerekend is dat 100.500 euro. Die Warhawk is dus absoluut geen koopje. De motorfiets is gelimiteerd op slechts 36 exemplaren. Een exemplaar reserveren is mogelijk tegen een aanbetaling van 5.000 dollar.
V-Twin
De styling van de Warhawk is uniek, vooral de positionering van de twee matzwarte uitlaten valt op. Kracht heeft de Warhawk genoeg dankzij een 2.163 cc grote V-Twin met een vermogen van 150 pk bij 5.100 toeren per minuut en maar liefst 217 Nm aan koppel bij 2.000 toeren per minuut. Een koppelmonster dus. Curtiss koppelt de V-Twin – ondergebracht in een aluminium monocoque – aan een handgeschakelde vijfbak.
Koolstofvezel
Alles aan aan de Warhawk lijkt ouderwets, maar de technologie is hypermodern. De wielen vóór en achter zijn bijvoorbeeld gemaakt van koolstofvezel. De achterband meet 240/45VR18 en voor is dat 160/70VR18. De zithoogte is met 724 mm lekker laag. Het is vooral een cruiser dus, maar wie het gas opengooit haalt volgens Curtiss een topsnelheid van 264 km/u.
Curtiss Zeus Bobber en Zeus Café
Zoals gezegd vormt de Warhawk de spreekwoordelijke last hurrah van een Curtiss met benzinegestookte krachtbron. De eerste elektrische motorfiets is al in aantocht: de Zeus (60.000 dollar). Deze elektrische hot rod krijgt een 190 pk sterke elektromotor met 197 Nm aan koppel. De actieradius van de Zeus komt uit op 450 kilometer. Curtiss levert de Zeus in twee smaken: als Zeus bobber en als Zeus café. De productie start begin 2020.
Curtiss Hera
In datzelfde jaar komt Curtiss ook met de elektrische Hera als elekrische hommage aan de legendarische V8 van Glenn Curtiss. Details over die motorfiets zijn nog schaars.