achtergrondafbeelding
BMW R nine T Scrambler

Motortest – BMW R nine T Scrambler

BMW van de brave motorfietsen? Dan moet je deze eens proberen...

16 mei 2017, 17:20  •  Motortests  •  Door Wim Otten

De BMW R nine T Scrambler is rock & roll in drievoud. Het ruige uiterlijk, het ronkende uitlaatgeluid en het rebelse rijgedrag maken de oproerkraaier in je wakker. Lekker tegen de gevestigde orde in, weg van de gebaande paden en dat kan ook nog. Want BMW levert de Scrambler met grof geblokt off-road schoeisel.

LEES OOK: Autotest – BMW 520d Touring 

Wake up call

Contact aan, druk op de startknop en de buurt is wakker. Met de BMW R nine T Scrambler kom je niet ongezien of ongemerkt weg. De dubbelloops uitlaat ploft er stevig op los, zelfs bij stationair draaiende motor. Bravoure? Het hoort bij een Scrambler. Het hele uiterlijk straalt het uit. Best knap dat juist BMW de Scrambler-snaar weet te raken. Het merk is immers al sinds jaar en dag bekend van relatief brave, nette en degelijke motorfietsen.

BMW R nine T Scrambler

“Bravoure? Het hoort bij een Scrambler”

Duitse trom

Met de R nine T roeren de Duitsers de trom. Het is de naam van een hele reeks motoren met retrodesign. Stuk voor stuk hebben ze klassieke looks, zoals een ronde koplamp en chroom gekleurde accenten. Je kunt kiezen uit een basis R nine T, die er al enkele jaren is, en sinds kort uit een Racer, Urban GS en deze R nine T Scrambler.

Naar het Hengelse zand

Scramblers zijn motoren, waarvan de roots liggen in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Vooral in Engeland bouwden jongeren hun BSA of Triumph om tot een soort terreinmotor. Net zoals de Bertus en de Tinus in ‘Oerend hard’ van de band Normaal, die op hun BSA en Norton naar de cross op het Hengelse zand scheurden. Dat beeld dus.

BMW R nine T Scrambler

Minimalistisch

De young rebels van toen haalden alle niet noodzakelijke onderdelen eraf om het gewicht te verlagen. De vorkpoten kregen rubberen manchetten om ze tegen zand te beschermen. De uitlaat ging omhoog voor meer bodemvrijheid en er werden noppenbanden gemonteerd. Je ziet al deze componenten bij de R nine T Scrambler. Zelfs het instrumentarium is minimalistisch, met slechts een snelheidsmeter. De richtingaanwijzers en spiegels zijn verplichte wettelijke zaken, anders zouden die er ook niet op zitten.

“Boven de 130 km/uur maakt genieten plaats voor afzien”

De eerste meters zijn even wennen. De grof geblokte banden hebben invloed op de stabiliteit bij lage snelheden. Het lijkt alsof ze te zacht zijn. Kwestie van een beetje meer tempo, dan verdwijnt het wat onzekere rijgedrag spoorslags. Bij optrekken trompetteren de uitlaten flink. De decibellen zullen best binnen de wettelijke normen blijven, maar BMW zoekt duidelijk de grenzen op. Een beetje dwars dus, maar net binnen de perken. Omstanders kijken om, maar raken niet getergd en vallen uiteindelijk voor de uiterlijke charmes van deze retromotor. We merken het keer op keer aan de reacties tijdens deze motortest.

Comfort? Reken er niet op

Vering en schokdemping zijn behoorlijk stevig, het zadel ook. Wind heeft vrij grip op hoofd en bovenlijf. Boven de 130 km/uur maakt genieten plaats voor afzien. Nee, de snelweg is niet het domein voor de BMW R nine T Scrambler. Meer plezier heb je op slingerende buitenwegen door de polder. Afremmen voor een bocht, soepel en trefzeker terugschakelen, geplof in de uitlaat en dan in de bocht weer het gas erop. Dat soort werk, dan is de Scrambler in zijn element.

“Meer plezier heb je op slingerende buitenwegen door de polder”

Stopping power

Remmen doet deze BMW prima met zijn dubbele schijven voor en de Brembo remklauwen. De achterrem voelt wat gematigder aan. Doordat de Scrambler niet al te veel weegt, 220 kg rijklaar, vertraag je met alleen de voorrem al voldoende. Dan moet je natuurlijk niet op een zandweggetje rijden, dan heb je die achterrem nodig die door zijn mildere aangrijpen prima is te doseren.

BMW R nine T Scrambler

Prijs of emotie?

De BMW R nine T Scrambler heeft een 1.200 cc motorblok, luchtgekoeld. Een blok dat eigenlijk al in 2004 is geïntroduceerd, destijds in de R 1200 GS. Het ‘oudje’ weert zich kranig. Hij levert vermogen zat met zijn 81 kW (110 pk). Door het voor een motor behoorlijk hoge koppel van 116 Nm hangt de Scrambler lekker actief ‘aan het gas’.

We weten het: brandstofverbruik legt het bij een dergelijke motor af tegen emotie, maar voor het geval je het toch wil weten: we noteerden zo’n 6,1 l/100 km. En als geld bij je keuze toch een rol speelt: je hebt deze persoonlijke statement op twee wielen voor 15.445 euro. Er zijn motorfietsen zonder poespas en luxe die minder kosten, maar hebben die evenveel emotie? Mwah…

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen