BMW R 18 Dragster maakt hebberig!
Een creatie van Roland Sands
Met de nieuwe R 18 presenteerde BMW Motorrad in april 2020 de eerste in serie geproduceerde fiets van het merk voor het cruiser-segment. Het model leent zich volgens het merk perfect voor personalisatie. Om dat te onderstrepen heeft motorfietsdesigner Roland Sands zijn interpretatie van een custom bike onthuld gebaseerd op de gloednieuwe BMW R 18. Maak kennis met de R 18 Dragster.
Aanpassingen BMW R 18 Dragster
Ten opzichte van de reguliere R 18 heeft de R 18 Dragster custom bike een aantal aanpassingen ondergaan. Benieuwd welke dat zijn? We zetten ze in tien punten onder elkaar.
- Het frame is volledig aangepast en de achtervering is verwijderd, speciaal voor deelname aan dragraces.
- De voor- en achterspatborden zijn enigszins aangepast met behulp van de standaard plaatwerkdelen om het klassieke R 18-silhouet te behouden.
- De koplamp is afkomstig van de originele R 18 en heeft een speciale koplamprand afkomstig uit de designcollectie van gefreesde aluminium onderdelen.
- De standaard uitlaat is vervangen door een met de hand vervaardigd roestvrijstalen dubbel megafoonuitlaatsysteem. De uitlaatpunten zijn gemaakt van gefreesde aluminium onderdelen.
- De hydraulische voorrem en koppelingshoofdcilinders zijn van Roland Sands Design.
- De tank is overgenomen van de originele R 18.
- De lakafwerking is tweekleurig metallic blauw met klassieke witte BMW pin-strepen door Roland’s oude schilder Chris Wood.
- De vork is afkomstig van de BMW R nineT.
- Het voorremsysteem is afkomstig van de S 1000 RR superbike.
- De stoel is helemaal opnieuw opgebouwd en is een RSD custom stoel van Saddlemen.
Bekijk hier unieke behind the scenes-foto’s.
Bloed
Roland Sands groeide op op een motorfiets. Motorrijden zit bij hem in het bloed. Zijn vader was een dragracer die aangepaste fietsen en onderdelen bouwde. Het gevolg is dat Roland werd opgevoed omringd door coole fietsen. Het duurde niet lang voordat hij ook op crossmotoren reed, ze uit elkaar haalde en ze opnieuw opbouwde. Hij had een eigen racecarrière van tien jaar.
Racy uitstraling
De ontwerper staat vooral bekend om het combineren van stijlen en het creëren van nieuwe genres in het designproces. “Een racy uitstraling combineren met functioneel design, dat is waar we waarschijnlijk het meest bekend om zijn. We willen standaard machines beter laten presteren”, zegt Roland.
Het is wat ik doe
Motorrijden is voor Roland Sands niet zomaar een baan. “Het is echt moeilijk om in een paar zinnen te beschrijven. Motorrijden is voor mij als één worden met de machine. Mijn motorfiets is mijn leven, het is alles, het is wat ik doe.”