achtergrondafbeelding

BMW R 18 Classic als toermotorfiets

Nieuwe variant met windscherm, zadeltassen en duobuddyseat

23 okt 2020, 12:34  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

De BMW R 18 is amper in de showroom of er verschijnt al een nieuwe variant ten tonele. Dat is de R 18 Classic. Het is een nostalgisch ogende toermotor.

Na het debuut van de nieuwe BMW R 18 presenteert BMW Motorrad nu een meer op toeren gerichte variant van zijn oppermachtige cruiser: de BMW R 18 Classic. De R 18 valt op door zijn puristische stijl, terwijl de R 18 Classic is voorzien van een groot windscherm, buddyseat voor een passagier, zadeltassen, extra LED-lampen voor en een 16-inch voorwiel.

Big Boxer blok gelijk aan dat van R 18

De volledig nieuw ontwikkelde tweecilinder boxermotor staat centraal. De ‘Big Boxer’. Met zijn imposante uiterlijk en bouwwijze oogt hij als de traditionele luchtgekoelde boxermotoren, maar nu is sprake van de grootste in serie geproduceerde tweecilinder boxermotor ooit met een inhoud van 1.802 cc. Het piekvermogen is 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. Tussen 2.000 en 4.000 t/min is altijd meer dan 150 Nm aan koppel beschikbaar. Deze immense trekkracht gaat gepaard met een vol, sonoor geluid.

Klassieke bouwwijze

De nieuwe R 18 Classic heeft een dubbel wiegframe van stalen buizen, een frametype dat stamt uit de BMW Motorrad traditie. Net als bij de legendarische BMW R 5 is er sprake van een tweezijdige swingarm met een ‘open’ cardanasoverbrenging in het achterwiel die op authentieke wijze is opgebouwd met boutverbindingen.

Spaakwielen

De vering en demping van de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 hebben geen elektronische instellingsmogelijkheden. De veerweg is 120 mm vóór en 90 mm achter. De nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 worden afgeremd door een dubbele remschijf vóór en een enkele remschijf achter, beide met vaste vierzuiger remklauwen. De spaakwielen dragen in hoge mate bij aan de stijlvolle heritage look.

Drie rijmodi

In lijn met de BMW Motorrad filosofie hebben de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 relatief ver naar achteren geplaatste voetsteunen achter de cilinders. Deze klassieke positie zorgt voor een relaxte zithouding en voor optimale controle over de motorfiets. Standaard zijn er drie rijmodi (Rain, Roll en Rock), ASC en MSR verhogen rijplezier en veiligheid. Reverse Assist en Hillstart Control zijn er als opties.

First Edition

De nieuwe R 18 Classic zal wereldwijd direct vanaf de marktintroductie worden aangeboden als een exclusieve First Edition, naast de R 18 First Edition. De First Edition onderscheidt zich door de klassieke zwarte lak met de witte belijning. Andere opvallende zaken zijn de vele chromen elementen, een badge in het zadel en een ‘First Edition’ chromen opdruk op de zijschilden. De R 18 Classic is er vanaf € 29.950 en de R 18 vanaf € 27.200.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen