achtergrondafbeelding

BMW R 1300 RS zet traditie voort

Nazaat van eerste in windtunnel gevormde motorfiets

3 mei 2025, 15:40  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

BMW introduceerde in 1976 de eerste motorfiets met een in de windtunnel gevormde kuip. Dat was de R 100 RS, de stamvader van de nieuwe R 1300 RS.

De BMW R 1300 RS is een sport-toermotor. De zithouding is ietwat voorover maar niet zo extreem als op een superbike. Je houdt het in deze houding langer uit. De kans op pijnlijke polsen is minder. En dus kun je op een motor als de R 1300 RS in comfort lange reizen maken.

RS met boxermotor

De R 1300 RS is de opvolger van de R 1250 RS. En daarvoor had je de BMW-modellen R 1200 RS, R 1150 RS, R 1100 RS en de genoemde stamvader R 100 RS. Allemaal hadden en hebben ze een tweecilinder boxermotor met liggende cilinders. Vanouds het kenmerk van de R-modellen van BMW.

TwinCam-technologie

De nieuwe BMW R 1300 RS is behoorlijk krachtig met 145 pk en een koppel van 149 Nm. Het is hetzelfde blok als in de R 1300 GS, R 1300 R en R 1300 RT. En ook de krachtigste in serie gebouwd boxermotor van BMW. TwinCam-technologie met automatisch verstellende inlaatnokkenassen zorgt voor extra power bij hoge toerentallen en brandstofefficiency bij lage toeren. De technologie zat al op de R 1250 RS.

Sportief rijden met comfort

De R 1300 RS is niet alleen visueel een blikvanger, maar biedt ook verbeterde ergonomie voor sportief rijden én lange ritten. De voetsteunen zijn meer naar achteren geplaatst en en het stuur is iets vlakker. Dit zorgt voor een actievere zithouding, met meer controle over de motor tijdens sportief rijden. Optioneel is er een comfortstuur en een variëteit aan buddyseatzitjes om de zithouding aan te passen.

 

Bagagesysteem

Voor langere ritten is er voor de R 1300 RS een innovatief bagagesysteem. De koffers en een topkoffer zijn centraal te vergrendelen en ontgrendelen. De koffers hebben een capaciteit van 26 en 29 liter en de topkoffer biedt 39 liter aan ruimte. Ook is er een nieuwe riemloze tanktas  beschikbaar.

Drie rijmodi?

De R 1300 RS heeft drie rijmodi: Rain, Road en Eco. Met de optionele Riding Modes Pro krijg je extra modi zoals Dynamic en Dynamic Pro. De RS beschikt ook over geavanceerde technologieën zoals de geautomatiseerde schakelassistent (ASA). Bovendien is de motor uitgerust met Motorremkoppelregeling (MSR), die zorgt voor stabiliteit bij het terugschakelen en het uitrollen op gladde oppervlakken.

Frame en vering

Het frame van de R 1300 RS is volledig nieuw, met een plaatstaal hoofdframe en een gegoten aluminium achterframe. Dit zorgt voor een compacter ontwerp en betere massa-centralisatie, wat de handling en remprecisie ten goede komt. De motor is verder uitgerust met een nieuwe upside-down telescoopvork en een Evo Paralever achterophanging. Nieuwe, lichtere wielen verminderen de roterende massa, wat de acceleratie en remrespons verbetert.

 

Automatische dempingsregeling

Een optionele upgrade is de elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA), die de demping en de hardheid van de vering automatisch aanpast op basis van rijomstandigheden en de gekozen rijmodus. Dit biedt een nog verfijndere rijervaring en verhoogde stabiliteit, vooral in de Dynamic modus.

Veiligheid uitgebreid

De R 1300 RS is standaard voorzien van een remsysteem met Integral ABS Pro voor optimale veiligheid. Daarnaast is er een optioneel sportremsysteem, dat titaniumkleurige remklauwen biedt en de remprestaties licht verbetert. Voor het eerst in een BMW RS is de motor uitgerust met Headlight Pro, een adaptief bochtlichtsysteem dat de verlichting aanpast op basis van de hellingshoek van de motor. Ook is er een Riding Assistant, een optioneel systeem met functies zoals Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW), die bijdragen aan een veiliger rijgedrag.

Conclusie

BMW stelt de motor ontworpen te hebben voor zowel dynamisch rijplezier als comfortabel toeren, met een focus op een verfijnde rijervaring en een sportief ontwerp. De R 1300 RS is er in vier varianten: de basisversie in Racing Blue metallic, de Triple Black in Blackstorm metallic, de Performance-variant in Lightwhite uni, en de premium Option 719 Cuyamaca in Brooklyn Grey metallic. De verkoopprijs begint bij € 20.190,- en de marktintroductie start in juli.

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen