BMW R 12 S als ode aan klassieke R 90 S
In 1973 eerste motorfiets van BMW met top van 200 km/u
Een goede BMW R 90 S is een collectorsitem, waarvoor vaak nog flink wat wordt gevraagd. Nu is er een nieuw alternatief: de BMW R 12 S. Overigens met een stevig prijskaartje, dat dan wel.
De BMW R 90 S was in 1973 een sportieve sensatie met 67 pk en een topsnelheid van 200 km/u. Een vermogen dat je vandaag de dag minimaal nodig hebt om lekker in het verkeer mee te komen. Destijds was het een superbike. De toenmalige hoofdontwerper Hans A. Muth vestigde naam met het ontwerp. De BMW R 90 S was ’s werelds eerste productiemotorfiets met een stuurkuip ontworpen op basis van aerodynamische principes.
Racesuccessen van BMW Motorrad
Het duurde niet lang voordat het imago van de R 90 S ook profiteerde van racesuccessen. Bijvoorbeeld tijdens de Production TT op het Isle of Man, waar Hans-Otto Butenuth en Helmut Dähne in 1976 een klasseoverwinning vierden. In hetzelfde jaar won Steve McLaughlin ook de prestigieuze 200 Miles of Daytona. Ook om deze reden is een R 90 S vandaag de dag, net als toen, één van de bijzonder gewilde BMW Motorrad motorfietsen.
Oranje kleur knipoog naar toen
De nieuwe BMW R 12 S heeft kleuren en een styling die je doen denken aan die R 90 S. Dat is bijvoorbeeld de stuurkuip met getint scherm de Lavaorange metallic exterieurkleur als knipoog naar het legendarische R 90 S Daytona Orange uit 1975. Ook de rood ingelegde ‘S’ op de zijpanelen kennen we van die 90 S.
BMW R 12 S klassieke styling, nieuwe technologie
Technisch gaat elke vergelijking mank. De BMW R 12 S gaat mee in de vaart der volkeren en biedt elektronica en technologie die je op hedendaagse motorfietsen mag verwachten. Een quickshifter Shift Assistant Pro is standaard en een koplamp met led-verlichting en bochtenverlichting. Verder noteren we Hill Start Control, verwarmbare handvatten en cruise control.
Option 719 en Billet-pakketten
BMW levert de R 12 S met tal van Option 719 componenten. Dat zijn die fraaie onderdelen van gefreesd aluminium. Ook de glanzend chromen spaakwielen komen uit de 719-collectie. Stuur en voorvorkbuizen zijn uitgevoerd in zwart. Onderdelen van het Billet-pakket Shadow zijn de afdekkingen van de ontstekingsspoelen aan de linker- en rechterzijde, de olievuldop en de cilinderkopafdekkingen met een coating in mat Avus zwart metallic. Het Billet-pakket Shadow II omvat voetsteunen, schakel- en rempedaal, de rem- en koppelingshendels, de afdekkingen van de expansievaten voor de voorrem en koppeling, evenals de spiegels aan de uiteinden van het stuur.
Nog meer opties
Opties zijn onder meer een titanium uitlaatsystemen, soft zadeltassen en de navigatievoorbereiding. Andere opties zijn de bandenspanningscontrole (RDC), anti-diefstal alarmsysteem (DWA), Intelligent Emergency Call, Connected Ride Control en het digitale display met micro-TFT display als alternatief voor de klassieke ronde instrumenten.
De BMW R 12 S komt volgend jaar (2025) op de markt voor een prijs vanaf € 26.405,-.