BMW neemt F 900 op de schop
Looks en techniek bijgepunt voor 2025
De BMW F 900 R en F 900 XR krijgen een heel aantrekkelijke standaarduitrusting en blijven toch best behapbaar geprijsd. Ze zijn er vanaf respectievelijk 10.200 euro en 14.650 euro.
De F 900 R en XR zijn de middenklassers bij BMW. In dat speelveld is de concurrentie groot. Nogal wat merken zijn actief in de 900 cc divisie, waar de Yamaha MT-09 en de Kawasaki Z900 sterspelers zijn. Laatste genoemde mengt zich steevast in de top 3 van motorverkopen. Om te scoren moet je dus als BMW scherp aan de bal blijven. Dat gebeurt nu met een stevige update voor het F 900-duo.
BMW F 900 R en F 900 XR: de verschillen
De F 900 R is een roadster. Dus een kale fiets zonder windscherm. Voor modeljaar 2025 biedt de R een wat sportievere zithouding. De F 900 XR betitelt BMW als een crossover. Eigenlijk is de XR de meer op reizen gerichte versie met een behoorlijk windscherm en nu met handkappen in de standaarduitrusting. Er zijn diverse zijkoffersets beschikbaar van compact tot grotere waar een helm inpast.
Wat is er anders?
Beide modellen van de F 900 zijn gemaakt voor lekker stuurwerk op bochtige wegen. De staande twin van 895 cc levert met 77 kW (105 pk) genoeg power om ook op de snelweg te imponeren. De rijmodus Dynamic is nu bovendien een tikkie agressiever afgestemd dan voorheen. Standaard is Dynamic Traction Control DTC en dat geldt ook voor de motorremregeling MSR. Deze voorkomt dat het achterwiel slipt of stuitert bij abrupt gas terugnemen of terugschakelen.
3 kg afgeslankt
BMW meldt een afslanking die leidt tot 3 kg minder gewicht. De optionele sportuitlaatdemper (in samenwerking met Akrapovič) brengt het gewicht nog eens met zo’n 1,2 kg omlaag. Nieuw is de upside-down voorvork met dikke veerbenen van 43 mm. De compressie- en rebound-demping en de veervoorspanning zijn nu instelbaar.
Remassistentie
Nieuw in de standaarduitrusting van de F-modellen is het BMW Motorrad ABS Pro. ABS werkt dan hellingshoek afhankelijk en dat vermindert de kans op onderuit remmen in bochten. Ook standaard is Dynamic Brake Control (DBC). Dit systeem biedt nog meer veiligheid bij het remmen, ook in moeilijke situaties, door onbedoelde gasbediening te voorkomen.
Adaptieve bochtverlichting
De BMW F 900 XR krijgt standaard een koplamp met dagrijverlichting, adaptieve bochtverlichting en verwarmbare handvatten. Ook heeft hij standaard nu handkappen. Bij de kuip zijn de windgeleiders van een ander ontwerp om de rijwind beter om je heen te geleiden. Volgens BMW levert dat minder wervelingen rond je helm op.
Meer voorwiel gericht
De F 900 R is de vechter van de twee. Om dat karakter nog wat beter te benutten zijn voetsteunen wat hoger geplaatst en staat het stuur wat dichterbij. De zitpositie is meer voorwiel gericht, aldus BMW. Zo’n zithouding die je op een zogenaamde motard kunt verwachten en dus ideaal als je vlot kort op elkaar volgende bochten wilt nemen. De R is volgens BMW wat sportiever te sturen.
Kleuren?
Nieuw voor 2025 zijn ook de kleurstellingen. De BMW F 900 R is er als basisvariant in de kleur Snapper Rocks Blue metallic. Verder kun je kiezen voor variant Triple Black in Blackstorm metallic op de Sport variant in Lightwhite uni / Racingblue metallic. Bij de XR is te kiezen uit de basisvariant in Racing Red uni, de variant Triple Black in Blackstorm metallic en de Sport variant in Lightwhite uni / Racingblue metallic.