BMW Motorrad onthult R18M en R18 Aurora
Het werk van beroemde Italiaanse customizers
Een vreemde gewaarwording is het wel, een M-badge op een R18. Toch slaagde er een groep van custom motorfietsbouwers erin om met goedkeuring van BMW Motorrad Italia de letter ‘M’ op deze motorfiets te krijgen. Daarnaast toont BMW ook nog een bouwwerk met een klassiekere look, de R18 Aurora.
Verona Bike Expo
De Verona Motor Bike Expo was het perfecte podium om twee exclusieve motorfiets custom-projecten op basis van de BMW R 18, te tonen aan Italiaanse en Europese liefhebbers. De motoren zijn het resultaat van de samenwerking van BMW Motorrad Italië en zijn dealernetwerk. De R18M is een project ontwikkeld door het Italiaanse tijdschrift LowRide en gemaakt door American Dreams en de R18 Aurora werd gecreëerd door Garage 221 in opdracht van BMW Motorrad Roma.
BMW R18M
De letter ‘M’ wordt alleen gegeven aan sportieve producten van BMW. Voorheen alleen aan auto’s, maar vrij recent geleden mocht ook de eerste motorfiets de letter dragen. De R18M ontstond uit het idee om de BMW Cruiser een meer gestroomlijnd en sportiever uiterlijk te geven, zonder poespas maar wel met de retro lijnen van de R18 behouden. “In het R18M design vinden we suggesties uit de traditie van BMW Motorrad en verwijzingen naar de vierwielers: M staat voor Motorsport” zoals de directeur van LowRide Giuseppe Roncen het project omschreef. De motor is lichter en heeft een andere zitpositie, wat moet zorgen voor een leukere rijbeleving. Verder is er motorisch niets veranderd, op de uitlaat na. Door de drie M-kleuren die de witte en de zwarte kant scheidt, is de R18M duidelijk te herkennen. Het oude M-logo maakt het sportieve retro-plaatje compleet.
Tekst gaat verder onder de afbeeldingen
BMW R18 Aurora
De andere custom R18 komt van de bouwers van Garage 221. Zij kiezen meer de klassieke kant. Die keuze wordt extra benadrukt door het gebruikt van onderdelen van andere BMW-modellen. Het zadel is bijvoorbeeld van de 1200 C uit 2005. Verder zijn er onderdelen gebruikt van een R100 uit 1982 en een deel van het subframe komt van een K75 uit 1991. De RT100 diende als inspiratie voor de kleur. Leuk detail is de oliekoeler van de R18 Aurora, waar de bekende nieren van de BMW auto’s als inspiratie zijn gebruikt.