achtergrondafbeelding

BMW M 1000 RR nog scherper en sneller

Wat is er allemaal aangepast?

12 okt 2022, 13:55  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

De M 1000 RR van BMW is in feite een straatlegale racer. Met techniek leunt deze supersporter zwaar op de machine die BMW inzet in het World Superbike Championship. De opgedane ervaringen in de afgelopen seizoenen leidden tot aanscherping van de straatversie.

De doorontwikkelde M 1000 RR, kortweg M RR, is voor BMW Motorrad een nieuwe mijlpaal als het gaat om homologatie van superbikes voor het World Superbike Championship. Dankzij doelgerichte stilistische aanpassingen is de luchtweerstand verlaagd voor nog meer stabiliteit en een hogere topsnelheid van 314 km/h. Er is te kiezen uit twee versies: de M RR en de M RR M Competition. De Nederlandse vanafprijs van de BMW M 1000 RR is € 39.800,- en de motorfiets zal beschikbaar zijn in Nederland vanaf het tweede kwartaal van 2023.

Windtunneltests

“We hebben met de nieuwe M RR een staaltje engineering van de bovenste plank afgeleverd en dan met name op het vlak van aerodynamische ontwikkeling, dankzij onze constante ambitie, totale passie en technische finesse. Door ontelbare uren testwerk in de windtunnel en op de weg hebben we de topsnelheid aanzienlijk kunnen verhogen bij onveranderd motorvermogen. Tegelijk is de downforce significant toegenomen, ook met de motor schuin hangend in bochten. Ons ontwikkelingswerk zal beloond worden met racesuccessen”, aldus Christian Gonschor, Project Management M 1000 RR.

Gebouwd voor racen

De M RR heeft de vertrouwde vloeistofgekoelde 4-cilinder-in-lijn motor die is ontwikkeld voor racen en dan met name in het World Superbike Championship. Het vermogen bedraagt nog altijd 156 kW (212 pk) bij 14.500 t/min. Het rijwielgedeelte bestaat uit een aluminium brugframe met een upside-down voorvork en een centrale veerbeen achter met Full Floater Pro kinematica. De nieuwe M RR basisversie is uitgevoerd in de basiskleur Lightwhite non-metallic en de M RR M Competition is herkenbaar aan de basiskleur Blackstorm metallic.

Hogere topsnelheid

Het toegenomen potentieel van de M RR is vooral het gevolg van aerodynamische verbeteringen. Met name de meer gestroomlijnde kuippanelen, gemaakt van zichtbaar carbon, en een hoger windscherm zorgen voor een hogere topsnelheid samen met een geoptimaliseerde luchtstroom rond de berijder. Ook de steunen van de panelen zijn voor het eerst gemaakt van het lichte en toch heel stevige carbon. De topsnelheid is door deze ingrepen gestegen van 306 km/h naar 314 km/h. Tegelijk ervaart de berijder van de M RR merkbaar minder winddruk op het lijf.

Meer downforce

De M winglets zijn eveneens helemaal herzien. Die genereren nu meer downforce – zowel rechtuitrijdend als in bochten. De berijder ervaart meer voorwielgrip, zodat die met meer vertrouwen platter en sneller bochten zal nemen en minder neiging tot een wheelie zal ervaren bij het accelereren. Ook rondom het voorwiel is de aerodynamica verbeterd. Hier zien we luchtinlaten voor het koelen van de remmen. Deze Brake Ducts zijn geïntegreerd in de langs de voorvork doorgetrokken panelen van het voorspatbord die tevens zorgen voor een verbeterde luchtstroming rond de veerbenen en remklauwen. M Aero Wheel Covers, die ook zijn gemaakt van zichtbaar carbon, verlagen de luchtweerstand nog verder – met name bij snelheden boven de 250 km/h. De M Aero Wheel Covers zijn voorbehouden aan de M RR M Competition.

M carbonwielen

Bij de nieuwe M RR vallen de M carbonwielen op door een nieuwe doorzichtige lakcoating en velglint in M Design. Optioneel is de M RR te bestellen met wielen van gesmeed aluminium. De korte kentekenplaathouder en een ergonomisch M Endurance zadel zijn eveneens nieuwe features. Door aangepaste bedrading met LWS-stekker is de kentekenplaathouder met verlichting sneller en makkelijker te demonteren voor circuitgebruik.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen