achtergrondafbeelding
BMW K 1600 GT

Motortest – BMW K 1600 GT

Alleen een auto is nog comfortabeler

27 mei 2017, 9:25  •  Motortests
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. Rijdt op een sporttoer motorfiets: BMW R 1250 RS.

Wil je een motor met een zescilinder krachtbron, dan kom je uit bij een Honda Goldwing of een BMW K 1600. Beide comfortabel maar de BMW is de sportievere van dit duo. Bij de recente modelvernieuwing nog eens extra geaccentueerd door een quickshifter als bij een racemotor. Daarmee kun je snel schakelen zonder gebruik van de koppeling en dat werkt prima zo blijkt uit deze motortest.

Fris en zonder stramme spieren

Op de motor in een ruk van Utrecht naar Berlijn, een keer tanken onderweg en fris en zonder stramme spieren afstappen na dik 650 kilometer Autobahn. Dat kan, maar dan moet je wel een BMW 1600 GT hebben. Dit is de ultieme motor voor de lange afstanden, de machine om moeiteloos naar zijn geboortegrond te sturen: Berlijn. Daar staat BMW Motorrad Werke, de fabriek waar deze motor sinds 2011 van de band rolt.

“Achteruit met een motor die rond 330 kilogram weegt”

Stapvoets achteruit

De BMW K 1600 GT is nu vernieuwd. Aan het uiterlijk is dat nauwelijks te zien, wel zijn nieuwe zaken toegevoegd die het rijden gemakkelijker maken. Dat is een achteruit. Na het inschakelen moet de startknop ingedrukt worden, waarna het toerental automatisch verhoogd wordt naar 2000 en de motor stapvoets achteruit rijdt. Best handig met een motor die rond 330 kilogram weegt. Als hij met een wiel in een regengootje staat, duw je hem niet zomaar achteruit.

BMW K 1600 GT

Koersverandering

Cruisen gaat de 1600 GT prima af. Korte bochtjes zijn even wennen. Dan voel je het gewicht. Dat merk je ook als je snel van rijstrook wisselt. Een koersverandering zet je zonder al te veel inspanning in, maar vervolgens zet het gewicht door. Alsof je een slinger een zet geeft. Na verloop van tijd went het. Net zoals dat geldt voor de vrij pittige reactie op het gas, waardoor je vooral bij wegrijden de zespitter onbedoeld wat hoog in de toeren jaagt.

BMW K 1600 GT

Akoestische symfonie

Hoge toerentallen wil de zescilinder graag maken. Niet nodig, want bij lage toeren is er al voldoende kracht. Het maximum koppel van 175 Nm zit bij 5.250 toeren. Vanaf 7000 toeren versnelt de motor steeds harder, omdat dan het volle vermogen van 118 kW (160 pk) beschikbaar komt. Dan begint het sportieve in de K 1600 GT te leven. De sonore brom uit de uitlaten verandert in gesmoord gehuil alsof er een zakdoek voor de uitlaat hangt. En minder gedempt bij de optionele Akrapovic uitlaatdempers. Schakelen doe je zonder koppeling dankzij de standaard quickshifter. Eén of meerdere “plofjes” bij gas dichtdraaien maken de akoestische symfonie compleet.

“Het dashboard in de kuip zou in een auto niet misstaan”

Krachtige, soepele zescilinder

De enorme kuip met elektrisch verstelbare ruit houdt je uit de wind. Met het soepele, krachtige zescilinder blok van 1.600 cc zijn hoge gemiddelde snelheden probleemloos vast te houden. En hij doet zijn werk opvallend zuinig, waardoor je op een volle tank ver komt. Tot wel 500 kilometer zelfs, als je wat rustig aandoet.

Radio en navigatie

Het dashboard in de kuip zou in een auto niet eens misstaan. Het is kortom fors, met links en rechts analoge teller voor snelheid en toerental. Daartussen een display met de informatie van de boordcomputer, gekozen radiostation (audio is optioneel), rijmodi en handvat- en zadelverwarming. Daarboven is er nog plek voor een BMW navigatie-unit (by Garmin), die aldus keurig in de kuip is geïntegreerd.

Ervaring vereist

De K 1600 GT heeft prima eigenschappen voor lange ritten, maar door het hoge gewicht is motorervaring vereist. Al zal zich dat in de praktijk vanzelf regelen, want met zijn aanschafprijs vanaf 26.571 euro zit deze BMW buiten bereik van de jonge, veelal minder vermogende rijders. Die zullen vast en zeker ook liever een sportieve naked willen of een 600 cc supersporter. Dik 25 mille is ook een heel bedrag, je koopt er een knappe middenklasse auto van om maar eens wat te noemen. De K 1600 GT moet het hebben van liefhebbers die verstokt fan zijn van lange ritten en motorreizen. Met de standaard koffers biedt hij daarvoor ook voldoende bergruimte.

BMW K 1600 GT

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen