achtergrondafbeelding

BMW introduceert adaptieve cruise control voor motorfietsen

Is ook uitschakelbaar

30 jun 2020, 14:03  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Adaptieve cruise control is voor auto’s al jaren gemeengoed, maar tot dusver nog niet toegepast op een motorfiets. BMW Motorrad introduceert deze vorm van assistentie binnenkort om motorrijders.

Active Cruise Control

Adaptieve cruise control – of Active Cruise Control (ACC) zoals BMW Motorrad het noemt – past de snelheid automatisch aan aan die van een voorligger. Bovendien houdt het systeem de afstand groot genoeg voor veilig remmen.

ACC is in samenwerking met partner Bosch ontwikkeld. De vele jaren ervaring met bestuurdersassistentiesystemen voor auto’s bij BMW en Bosch is benut om de technologie geschikt te maken voor toepassing op motorfietsen.

“De afstandscontrole is uit te schakelen.”

Drie niveaus

Als een voertuig voor de motorfiets vertraagt dan vermindert ACC de snelheid. De berijder kan kiezen uit drie niveaus voor de te bewaren afstand. Het activeren van ACC en het instellen van de afstand kan gemakkelijk met een schakelaar. De ingestelde waarden worden weergegeven in het TFT-kleurendisplay.

Comfort of Dynamic

De berijder kan bovendien kiezen uit twee standen: Comfort of Dynamic. Afhankelijk van de gekozen modus reageert de motorfiets gedoceerd of juist dynamisch op snelheidswisselingen van de voorligger. De afstandscontrole is uit te schakelen om het gebruik van Dynamic Cruise Control (DCC) mogelijk te maken.

Hellingshoek

In bochten kan ACC desgewenst automatisch de snelheid minderen voor een comfortabele hellingshoek. Als de motorfiets schuin in de bocht ligt dan zijn remmen en accelereren gelimiteerd, zodat de berijder niet plotseling wordt verrast door een te abrupt afremmende of optrekkende motorfiets. BMW Motorrad ACC is een assistentiesysteem waarbij de berijder altijd de verantwoordelijkheid heeft en kan ingrijpen als het nodig is.

Share Tweet Share Share E-Mail