achtergrondafbeelding

BMW CE 04 kan zo in Star Wars-film, gaat in productie! – MotorRAI TV

Alle details, inclusief Nederlandse vanafprijs en private lease-tarief!

7 jul 2021, 10:06  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Het lijkt een studiemodel, maar toch gaat deze BMW CE 04 echt in productie. De elektrische motorscooter is een bijzonder voertuig en lijkt zo in een Star Wars-film te kunnen. In dit artikel leggen we alles uit over de nieuwe BMW CE 04, in tekst, beeld en video! Ook hebben we de Nederlandse vanafprijs.

Lijkt net een studiemodel

Het verhaal van de nieuwe BMW CE 04 begon met de BMW Motorrad Concept Link in 2017, gevolgd door de bijna productieklare BMW Motorrad Definition CE 04 uit 2020. Nu presenteert de fabrikant de productieversie en die lijkt bijzonder sterk op het studiemodel. Uiteraard is de BMW CE 04 elektrisch. Het model is namelijk de volgende stap in de BMW Motorrad strategie voor elektrische, stedelijke mobiliteit. De CE 04 is met het oog op stedelijk gebruik ontwikkeld, al kan hij ook dienen als woon-werk-ritten of plezierritten in het weekend, zolang je maar kunt opladen.

BMW CE 04 (2022), de EV-motorscooter die zo in Star Wars kan! – MotorRAI TV

Elektromotor van 42 pk

De BMW CE 04 is uitgerust met een 42 pk (31 kW) sterke elektromotor, goed voor een 0-50-tijd van 2,6 seconden. Er is ook een versie voor A1-rijbewijshouders. Die heeft 15 pk (11 kW). Beide motorvarianten leveren 62 Nm aan koppel. De topsnelheid van beide bedraagt 120 km/u.

De elektromotor heeft permanente magneten en is in een frame tussen de accu en het achterwiel geplaatst. De elektromotor kennen we ook van de BMW 225xe Active Tourer en MINI Countryman Plug-in Hybrid. BMW Motorrad gebruikt de elektromotor nu in de CE 04, dat is wat je noemt handige kruisbestuiving.

De batterij: 8,9 kWh

Laag in het frame plaatst BMW een batterij met een accucapaciteit van 60,6 Ah (8,9 kWh), goed voor een actieradius van zo’n 130 kilometer. De A1-versie komt in theorie 100 kilometer ver op een enkele acculading.

De lithium-ion accu wordt opgeladen via de geïntegreerde lader rechtsonder het stuur. Opladen kan via een huishoudelijk stopcontact, een Wallbox of een openbaar laadstation. Een lege accu is in principe in 4 uur en 20 minuten weer opgeladen. Met behulp van de optionele snellader met een laadvermogen van maximaal 6,9 kW (2,3 kW is standaard) duurt het opladen 1 uur en 40 minuten. Opladen van 20 tot 80 procent duurt met de optionele snellader slechts 45 minuten. Een laadkabel met een capaciteit van 2,3 kW wordt standaard met de BMW CE 04 meegeleverd. Voor het snelladen aan een Wallbox thuis of openbaar laadstation is een krachtiger laadkabel nodig.

Energieterugwinning

De CE 04 doet ook aan energieterugwinning. De recuperatie hoeft niet handmatig geactiveerd te worden: de elektrische scooter regelt dit zelf en activeert het systeem wanneer dit mogelijk is. De recuperatie vergroot de actieradius zonder de scooter hinderlijk sterk af te remmen. De BMW CE 04 rijdt in die zin net zoals een scooter met verbrandingsmotor. Bijzonder handig is de achteruitrijhulp, die de BMW CE 04 op wandeltempo achteruit laat rijden om zo het manoeuvreren makkelijker te maken. Op het stuur zit een R-knop om achteruit te rijden.

Automatic Stability Control

Het tractiecontrolesysteem voor de nieuwe BMW CE 04 is vergelijkbaar met het Automatic Stability Control van BMW motorfietsen met verbrandingsmotor. ASC beperkt het motorkoppel om het doorslippen van het achterwiel te voorkomen, zowel tijdens het rijden als bij het accelereren vanuit stilstand. Het optioneel leverbare Dynamic Traction Control (DTC) maakt onder meer veilige acceleratie onder een hellingshoek mogelijk.

BMW CE 04, standaard met drie rijmodi

Rijmodi heeft de BMW CE 04 ook. Drie zelfs, te weten ECO, Rain en Road. Optioneel is een aanvullende rijmodus Dynamic leverbaar voor nog snellere acceleraties.

  • ECO modus: zorgt voor een maximale actieradius dankzij onder meer maximale recuperatie en beperkte acceleratie.
  • Rain modus: zowel de recuperatie als acceleratie zijn beperkt voor maximale grip op de gladdere ondergrond.
  • Road modus: het volle vermogen is beschikbaar. De standaard actieradius is in deze modus nog steeds haalbaar.
  • Dynamic modus (optie): het volle vermogen wordt gecombineerd met meer intensieve recuperatie voor een meer dynamisch rijgedrag.

Technische kenmerken BMW CE 04

Het hoofdframe is een stalen buizenconstructie. Het voorwiel heeft een telescopische vork met een veerbeendiameter van 35 mm. De achterwielophanging bestaat uit een enkelzijde swingarm en de demping wordt verzorgd door een direct aangestuurde en volledig afgedekte schokdemper. De BMW CE 04 heeft afmetingen die vergelijkbaar zijn met die van een motorfiets, terwijl hij niet zwaarder is dan een scooter met verbrandingsmotor. De nieuwe BMW CE 04 is voorzien van grote wielen: voor 120/70 R 15 67H en achter 160/60 R 15 56H.

Aan de voorzijde bespeuren we twee schijfremmen, ondersteund door een enkele schijfrem achter. BMW Motorrad ABS is standaard. Dit systeem heeft een afzonderlijk remcircuit voor en achter, waardoor de remkracht voor beide wielen onafhankelijk geregeld kan worden. Het optioneel leverbare ABS Pro gaat nog een stap verder: met behulp van een hellingshoeksensor is ABS Pro ook optimaal effectief in bochten. De parkeerrem activeert automatisch bij het uitklappen van de zijstandaard.

Mega-display!

De nieuwe BMW CE 04 is standaard voorzien van een 10,25 inch TFT kleurenscherm met geïntegreerde connectiviteit en kaartnavigatie, onder meer bekend van de BMW R 1250 RT. Het scherm heeft een zeer scherpe weergave en de splitscreen modus maakt het mogelijk om meerdere functies tegelijk te tonen. De bediening verloopt via de standaard Multicontroller.

Belangrijke informatie is altijd zichtbaar, zoals de snelheid, accustatus en de energiestromen. Het scherm is voorzien van een gehard glazen oppervlak. Bovendien is het voorzien van een anti-reflecterend oppervlak en zorgt een coating voor bescherming tegen vingerafdrukken, vuil en krassen.

Het nieuwe 10,25 inch kleurenscherm maakt het voor het eerst mogelijk om een navigatiekaart weer te geven in het instrumentenpaneel. Er is dus geen extra beeldscherm nodig. Via de gratis BMW Motorrad Connected App zijn verschillende functies te gebruiken via de smartphone, zoals interactieve navigatie. De app zorgt er bovendien voor dat de berijder altijd onderweg is met de nieuwste navigatiesoftware en -kaarten en de nieuwste functies.

Ook is het mogelijk om de smartphone met de nieuwe BMW CE 04 te koppelen voor telefoniefuncties. De smartphone is veilig op te bergen in een spatwaterdicht en geventileerd opbergvak met USB-C poort. Dit vak wordt samen met de centrale vergrendeling automatisch afgesloten en door de smartphone in de houder te plaatsen blijft deze tijdens de rit op zijn plaats.

LED-verlichting, en nog slim ook

De lichtunits van de nieuwe BMW CE 04 maken gebruik van LED-technologie. De koplamp heeft zowel dim- als grootlicht. U-vormige LED-dagrijverlichting maakt de BMW CE 04 al op afstand herkenbaar. De LED-achterlichten hebben naast de reguliere achterlichtfunctie ook LED-richtingaanwijzers. De optionele Koplamp Pro biedt adaptieve bochtverlichting. De bochtverlichting schakelt automatisch in bij een hellingshoek van meer dan 10° en bij snelheden boven de 10 km/u.

Eveneens optioneel zijn de speciale lichtfuncties ‘Welcome’, ‘Goodbye’ en ‘Follow Me Home’. Met de Follow Me Home functie schijnt de koplamp de berijder bij tijdens het parkeren of openen van de garagedeur, best handig!

Handig opbergvak

De lage positie van de accu biedt extra mogelijkheden, zoals een verlicht opbergvak voor de helm en laadkabel onder het zadel. Dit opbergvak is zelfs zittend op de buddyseat bereikbaar – een primeur voor scooters – omdat het aan de rechter zijkant opent.

Buddyseat

De oppervlakken zijn uitgevoerd in opvallend Light White, aangevuld met matzwarte delen aan de voor- en zijkant. In deze vormtaal lijkt de buddyseat te zweven. Optioneel levert BMW een buddyseat met rugleuning. In totaal zijn er zes buddyseats verkrijgbaar.

Gesloten wielen voor BMW CE 04

De wielen zijn volledig gesloten en de zijstandaard is onderdeel van het design. Bij de BMW CE 04 in de stijl Avantgarde (optioneel) wordt de kleur Magellan Grey aangevuld met een zwart/oranje buddyseat, een oranje windgeleider en verschillende decals. Zoals gebruikelijk worden de optionele uitrustingen al in de fabriek tijdens het productieproces aangebracht, terwijl de Originele BMW Accessoires door de dealer of de klant kunnen worden geïnstalleerd. Daarmee is de BMW CE 04 ook achteraf nog te individualiseren.

Vanafprijs BMW CE 04 in Nederland, inclusief private lease-tarief

De nieuwe BMW CE 04 is te verkrijgen voor een consumentenadviesprijs vanaf 12.650 euro. Het private lease tarief van de BMW CE 04 bedraagt 199 euro per maand op basis van 48 maanden en 5.000 kilometer per jaar.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen