Bizarre creatie: Bistella 500 10-cilinder
Tsjech slaat aan het sleutelen met tiental 50 cc Jawa-bromfietsblokken
Marek Foltis houdt niet van opgeven. Vijf opgeblazen motorblokken en 2,5 jaar verder is het hem toch gelukt: de Bistella 500 10-cilinder rijdt eindelijk.
Je kunt gerust stellen dat voor de in Tsjechië geboren en getogen ingenieur Marek Foltis een droomfiets werkelijkheid is geworden. De Bistella 500 is een zelfbouw motorfiets, met tien cilinders in stervorm en vijf mechanische compressoren in een frame van een Jawa 18 uit 1953.
10 Jawa-bromfietsen van 50 cc
Het oude rijwielgedeelte is ook geen modern technische hoogstandje. Kijk maar eens naar de trommelremmen en de klassieke wielophanging. Het tiencilinder blok zit vernuftig in elkaar. Echter, Marek heeft tien tweetakt Jawa bromfietsblokjes van 50 cc in een stervorm gerangschikt. Dus eigenlijk is het oude, conventionele motortechniek in een bizarre setting.
Maker wil creatie Bistella 500 delen met de wereld
Op zijn website beschrijft Marek de hele bouw en het testproces in woord en beeld. Ook belicht hij de vele mislukkingen, de tegenslagen en zijn drive om toch door te gaan met dit project. Hij is niet van plan om deze tweewieler in productie te nemen. Hij wil alleen zijn ervaringen delen met de hele wereld en met liefhebbers met passie voor bijzondere motortechniek.
Oeps: wel even maximaal 120 pk in motor van 155 kg
De 10-cilinder Bistella 500 levert maximaal 120 pk bij 10.000 tpm. Omwille van de betrouwbaarheid is dat topvermogen afgeroomd naar 60 pk bij 6500 tpm. Ook claimt Marek een topsnelheid van 220 km/uur, maar uit het oogpunt van de veiligheid (kijk maar eens naar de remmen) vindt Marek 100 in het uur meer dan genoeg. De Bistella 500 weegt slechts 155 kg en dat is weer bizar gering voor een 10-cilinder motorfiets.
Wil je het verhaal van Marek Foltis lezen en zien, kijk dan op zijn website