achtergrondafbeelding

Bijzondere BMW-creatie

Benieuwd wat er gebeurt in een bocht...

15 mrt 2023, 10:44  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

BMW Motorrad heeft de afgelopen twee jaar tal van custombike-bouwers losgelaten op de R 18. De jongste creatie in de reeks is deze R 18 B Heavy Duty.

De BMW R 18 B is een motorfiets in bagger-stijl. De kenmerken zijn een lage achterzijde en een kloeke stuurkuip met geen of heel laag windscherm. Hoe dan ook: liefhebbers van dit genre houden van een lange en lage bouw. Deze customized BMW R 18 B Heavy Duty scoort dan flink wat punten, want die is lager dan laag.

Speciale lak op de R 18 B Heavy Duty

Een bagger is niet gemaakt voor snelheid maar wel voor ultiem cruisen op lange rechte wegen. De Amerikaanse highway’s zijn zijn domein. En de liefhebber van de bagger wil opvallen, heel erg opvallen! Dat lukt vast en zeker met het speciale paintwork op de R 18 Heavy Duty, van de hand van tattoo -kunstenaar Marcel Sinnwell.

‘Godfather’ van customizing

Deze bijzondere BMW is een creatie van Fred Kodlin. In de Verenigde Staten is hij de ‘godfather’ van customizing. Meer dan veertig jaar transformeert hij al motorfietsen tot kunstwerken op twee wielen. Sinds 1990 boekt hij succes op succes. Talrijke keren won hij met een speciale motorfiets de eerste prijs in de vermaarde custombike show tijdens de Daytona Bike Week in Florida.

Uitdaging was het frame

De grootste uitdaging bij het aanpassen van de R 18 B was volgens Kodlin het frame. De bovenste buizen zijn volledig aangepast voor een lagere bouw. Het resulteert in een motorfiets in de typische Kodlin-stijl. Vanaf de zijkant bekeken, daalt de fly-line scherp naar achteren en mondt uit in de zijkoffers. Het zadel, afgewerkt met Alcantara, is laag en smal.

Met luchtvering

De afstand tussen onderzijde van de motorfiets en het asfalt is slechts een paar centimeter. Dat is niet bepaald handig bij het nemen van een bocht. Echter, Kodlin heeft de R 18 B voorzien van luchtvering. Vlak voor het wegrijden kan je met een compressor de bodemspeling vergroten, zodat je niet direct bij de eerste de beste bocht de zijkoffers over het wegdek hoort schrapen.

Winglets rond cilinders R 18 boxermotor

Andere opvallende dingen zijn de winglets onderaan langs de kloeke cilinders van de boxermotor en de speciale tank waarvan de vorm doorloopt in de zijpanelen achter. Het voorwiel is vrij fors met zijn 21-inch. Als je goed kijkt zie je kleine spotjes onder in de winglets. Die zorgen voor een fraai lichteffect op het asfalt bij het rijden in het donker.

Details maken het verschil

Fred Kodlin vertelt dat tot op detail is gewerkt aan deze R 18 B Heavy Duty: “De bouten zijn allemaal gemaakt van roestvrij staal, met een mooie Torx -kop. De basisfiets en vooral de motor zijn heel, heel netjes afgewerkt . Alle elektrische kabels zijn al mooi verborgen, dus we hoefden op dat punt niets aan de motorfiets te doen.” Om deze reden zijn talrijke R 18 B-componenten opzettelijk niet vervangen, maar maximaal gemodificeerd. Bijvoorbeeld de verkorte rem- en koppelingshendels. Evenzo bleef de motor ongewijzigd vanuit een technisch oogpunt. Alleen de cilinderkopdeksels, riemafdekking en inlaatbuizen werden in de kleur metallic zwart uitgevoerd. Te koop? Helaas, de BMW R 18 B Heavy Duty is een unieke custom en showmotorfiets. En volgens BMW Motorrad een van de vele speciale creaties ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan dit jaar.

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen