Bijzonder! achterwiel zonder spaken en naaf
Unieke velgmotor bij elektrische RMK E2 uit Finland
Hij heet RMK E2. Het is een elektrische motorfiets uit Finland. Opvallend is het achterwiel waarbij de aandrijving in de velg is gestopt.
Kan dit wel?
Natuurlijk moet je even in je ogen wrijven als je zo’n achterwiel ziet. De vraag of dit technisch kan, lijkt echter al beantwoord. Begin 2020 wil het Finse RMK deze E2 namelijk gaan verkopen. De laatste tests worden uitgevoerd. Het is dus bepaald geen luchtfietserij. Op een volle batterij kom tussen de 200 en 300 km ver. De motor levert 50 kW (67 pk) en een zeer hoog koppel van 320 Nm. dat is nog meer dan een Triumph Rocket 3 met een driecilinder van 2,5-liter. Op de website noemt RMK een prijs van € 24.995,-.
Naafloze wiel scheelt gewicht
De velg is in feite de elektromotor. Als je goed kijkt zie je dat die op vier punten vastzit aan de scharnierende achterbrug met daarboven de veer en schokdemper. De drie kabels leveren de stroom van de centraal geplaatste batterij. Het naafloze wiel levert volgens de constructeurs een goede overbrenging en weegt minder. Er zijn immers geen naaf en spaken nodig en ook geen aandrijving met een getande riem of ketting, zoals bij andere elektrische motoren.
Opladen in 2 tot 3 uur
Opladen van de batterij tot aan 80% duurt tussen de 2 en 3 uur. RMK werkt nog aan een oplossing voor snelladen. De topsnelheid bedraagt 160 km/uur maar dan zal de actieradius flink korter uitvallen. Bij afremmen wordt de batterij weer bijgeladen. Met de linkerhendel rem je af op de motor en dus met het achterwiel. De rechterhendel bedient de twee remschijven voor. Opvallend is het instrumentarium op de ’tank’. Het display geeft alle informatie digitaal weer. Ook navigatie is ingebouwd.
RMK wil eind 2019 starten met productie. Tot aan 2025 is er een doelstelling gezet van 4.000 exemplaren.