achtergrondafbeelding

Bijna buitenaards: BMW R 18 ‘The Wal’ door Shinya Kimura

9 nov 2021, 8:49  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Uniek, anders en toch helemaal BMW R 18, dat is in een notendop ‘The Wal’, de nieuwste creatie van de Japanse customizer Shinya Kimura. Na Roland Sands en Dirk Oehlerking is Kimura de derde custom bike die de R 18 omvormt tot een buitengewoon uniek exemplaar voor de zogeheten ‘SoulFuel’-serie. ‘SoulFuel’ is een samenwerking tussen BMW Motorrad en geselecteerde customizers.

Shinya Kimura bouwt R 18 ‘The Wal’

Shinya Kimura werkte tot voor kort vooral aan oudere motorfietsen, maar de Japanse custom motorfietsbouwer legt zich ook steeds vaker toe op projecten met moderne motoren, zoals deze ‘The Wal’.

Het gevolg van een kort bezoek

“De basis is de R 18, aangedreven door de nieuwste en beste boxermotor waaraan ik ooit heb gewerkt. Het begon allemaal met een bezoek aan het BMW Motorrad R 18-ontwikkelingsteam in Duitsland. In februari 2021 kon ik eindelijk in Californië een paar honderd kilometer op de standaard R 18 rijden om het karakter van de fiets te leren kennen. Na een hele reeks gesprekken leidde dit uiteindelijk tot mijn persoonlijke interpretatie van de R 18, waarin ik het hele scala van mijn activiteiten als customizer heb toegepast”, vertelt Shinya Kimura over de beginfase van het project ‘The Wal’. Halverwege februari begon Kimura met de werkzaamheden en eind juni was ‘The Wal’ al opgebouwd.

Gebouwd voor eigen gebruik

“Maar er waren nog wat mechanische problemen die me nog twee weken bezig hielden”, vervolgt Kimura. “Ik heb de R 18 helemaal voor mezelf gebouwd. Toen ik op de productie-R 18 reed, dacht ik dat het misschien beter zou passen bij mijn bouw- en rijvoorkeuren als ik de zitpositie een beetje meer naar voren had gericht met een stroomlijnkap. Ik besloot om het frame, de wielen en banden evenals ophangingselementen en remmen te behouden omdat ik niet de behoefte voelde om ze te vervangen nadat ik op de motorfiets had gereden. Ik wilde ook lange afstanden kunnen rijden met mijn R 18. Het was erg belangrijk voor mij om de twee karakters van de R 18 te behouden zoals ik ze tijdens het rijden heb ervaren. Dankzij zijn machtige krachtbron is de BMW R 18 enerzijds wild en heeft hij een bijna onuitputtelijke kracht, maar hij is aan de andere kant heel goedaardig, net als een walvis, vandaar de Duitse dierennaam voor deze R 18, die voor mij ook staat voor ‘uithoudingsvermogen'”, legt Kimura uit.

Heel tevreden

“Wat ik het leukste vind aan mijn versie van de R 18, is dat ik de stijl en zitpositie naar mijn smaak kon veranderen zonder de uitstekende originele functionaliteit van de R 18 uit het oog te verliezen. Maar de zitpositie is wel drastisch veranderd en ik heb mijn eigen stijl en smaak toegepast. Bovendien waren al deze geautomatiseerde systemen en bedrading vrij nieuw voor mij en heb ik veel geleerd”, zegt Kimura tevreden over zijn creatie.

Weetjes BMW R 18 ‘The Wal’

  • Stuur: 8 inch smaller, 6 inch lager.
  • Brandstoftank: langer gemaakt om de zitpositie naar achteren te verplaatsen en een extra brandstofcapaciteit van ongeveer 1 gallon te krijgen voor langere ritten.
  • Zitkussen ontworpen door Kimura zelf, handgemaakt door BACKDROP Leathers in Japan in bucket-stijl voor meer ondersteuning van de billen.
  • Stoel zo ontworpen dat er een natuurlijke stroming ontstaat vanuit het zitkussen, alles loopt richting ronde achterlicht.
  • Semi-shell kuip voor comfortabel gebruik bij hoge snelheden.
  • De zijkappen zijn zo ontworpen dat ze het uiterlijk van het originele frame niet aantasten.
  • Speciale lakafwerking in de vorm van een bronzen poedercoating, nadat de componenten vooraf zijn gehamerd om de oppervlaktestructuur te geven.
  • Nadat Kimura alle carrosseriedelen had voltooid, besloot hij de klassieke symbolische vorm van het standaard uitlaatsysteem te behouden, maar het zwart te spuiten.

Over Shinya Kimura

Wie is Kimura eigenlijk? Hij werd geboren en getogen in een gezin dat een kleine klinknagelfabriek runde in het centrum van Tokio. Shinya Kimura was zodoende altijd omringd door de geur van staal en olie en het geluid van machines en metalen. Misschien is dat de reden waarom Kimura, na zijn studie entomologie te hebben gestudeerd, besloot terug te keren naar wat voor hem het meest natuurlijk voelde: knutselen in zijn werkplaats en dingen bouwen van verschillende metalen.

Kimura, de vader van de zogenaamde ‘Zero Style’-motorfiets, begon zijn carrière als customizer in Japan bij Zero Engineering, een bedrijf dat hij in 1992 oprichtte. Hij verwierf al in de jaren negentig internationale faam, toen zijn custom Harley- Davidson ‘Samurai Chopper’ is gemaakt. Het volgde zijn karakteristieke door wabi-sabi beïnvloede stijl.

Op zoek naar nieuwe inspiratie verhuisde Kimura later naar Azusa, Californië, waar hij in 2006 zijn eigen onafhankelijke bedrijf, Chabott Engineering, oprichtte. Tegenwoordig maakt de veelgevraagde customizer slechts een handvol motorfietsen per jaar – exclusief voor klanten met wie hij een wederzijds begrip en geen tijdsdruk voelt. De grote passie die hem drijft: “Passie voor alle motoren die op deze wereld zijn geboren”, zoals hij zelf zegt. Terwijl hij aan het project ‘The Wal’ werkte, ontdekte hij elke dag nieuwe dingen die hem stimuleerden en motiveerden.

Terugkijkend zegt hij: “Ik waardeer BMW Motorrad en alle mensen die me in dit project hebben gesteund enorm. Het was zo’n waardevolle en indrukwekkende ervaring voor mij.”

Bekijk hier de BMW R 18 ‘The Wal’ van Shinya Kimura

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen